Åter på fastlandet!

Vi skulle till Cherbourg, men hamnade i Roscoff... När vi startade från Horta måndag 7/6 hade vi siktet inställt på Cherbourg i Nordvästra Frankrike. Motorn gick igång fint och vi kunde ta oss ut ur den något trånga hamnen utan svårigheter. Vi hade vinden med oss och efter att hissat segel kunde vi segla iväg mellan Azorernas öar i bra fart och relativt låga vågor. Härligt!

Efter hand växte vågorna, det var fortfarande helt hanterbart men det gällde att börja hålla i både sig själv och lösa saker för rätt vad det var krängde båten till ordentligt. Vi vuxna hade lite svårt att sova första dygnen, men barnen sov nätterna igenom utan problem, som vanligt!

IMG_7453JPG
Solnedgång till havs

Vi hade lagat en del mat i förväg, bland annat köttfärssås och kycklinggryta, och det underlättade betydligt de första dagarna. Flera gånger om dagen fick vi besök av delfiner och det var ett kärt återseende, i Karibien var det mer sparsamt med dessa fantastiska djur. 


IMG_7510JPG
Definer hälsar på

IMG_7022jpg
Carro "pratar" med delfiner

På den femte dagen till havs, tillika vår bröllopsdag och årsdagen för vår avresa, dog vinden helt och det blev dags att starta motorn. Tyvärr var motorn åter svårstartad, men till sist gick den igång till hela besättningens stora lättnad. Vi började felsöka och hittade snart att en av de nybytta spridarna läckte diesel. Väderprognoserna sa att vinden skulle komma tillbaka först fem dagar senare, så tills dess var vi beroende av motorn. Utan fungerande motor och utan vind skulle vi få driva, så vi bestämde att låta motorn gå tills vinden var tillbaka. Vi vågade inte gasa på alltför mycket, dels på grund av risk för ökat läckage och dels för att spara på diesel.

IMG_7464JPG
Läckande spridare

IMG_7007jpg
Stiltje på Atlanten i 5 dagar. Mycket diesel ett måste om man inte vill driva.

En kväll på sin nattvakt blev Carro uppropad av en passerande lastbåt. Han ville kolla läget eftersom han tyckte att vår båt gick lite långsamt, haha. Han var väldigt nyfiken på vår resa, var vi varit, vart vi skulle, hur vi gjorde med diesel och vatten ombord och det blev en väldigt trevlig pratstund i den mycket svarta natten. Båten, lastad med nya bilar, skulle till Belgien från Mexico via New York och han själv var från Filippinerna. Just denna dag (som snart skulle gry) var det dessutom Filippinernas nationaldag, vilken vanligtvis firas med grillfest från morgon till kväll. Samtalet avslutades då det var dags för nattamat ombord på "Clover ACE" som lastbåten hette, det vankades bacon och stekt ägg. Vi sade hej då och kunde se dess lanternor försvinna bort i horisonten. 

IMG_7012jpg
Vi såg endast lastfartyg ute till havs, inga fritidsbåtar

Liksom mellan Sint Maarten och Horta var vädret inte det bästa, mestadels igenmulet och fuktigt, några dagar med mycket regn men när solen väl tittade fram passade vi på att sitta ute allihop och lyssnade på musik, läste högt eller körde frågesport. Lugna dagar blev det också bakning, skola och andra aktiviteter, däribland kast med boll i mugg, pysselböcker och gympa i salongen. Havssegling är en mestadels stillasittande sysselsättning och musklerna påverkas relativt snabbt. Det märker vi inte minst när vi väl kommer iland och får träningsvärk efter enbart inte alltför ansträngande promenader...

IMG_7033jpg
Blöt segling mot Europa

IMG_7040jpg
Kapten väntar på sol och vind

IMG_7491JPG
Malin pysslar

IMG_7469JPG
Nybakad sockerkaka

IMG_7488JPG
Lek ombord

IMG_7474JPG
Jumpapass

IMG_7467JPG
Mera pyssel

IMG_7513JPG
Kladdkaka och cabin girl

Det blev inga bad den här gången, vattentemperaturen låg stadigt runt 15 grader och det lockade inte till bad! Däremot njöt vi av den fantastiska marelden, som ett par kvällar var extra magnifik då det också var stiltje. Överallt runt båten såg man fiskar som simmade längs ytan och därmed gav upphov till blå/turkosa självlysande streck som for hit och dit. Det är svårt att fånga detta magnifika naturfenomen på bild men vi lyckades nästan i alla fall. 

IMG_7482JPG
Mareld

Måndag 18/6 bänkade vi oss i sittbrunnen med Sverige-tröjorna på och världsradion på. Efter mycket rattande fick vi in den spanska sportkanalen och kunde "avnjuta" Spanien-Sverige vilket inte var det lättaste. Vi förstod inte mycket av matchen, maken till snabbtalande och exalterad sportkommentator får man leta efter, vilket var en upplevelse i sig. Tack och lov kompletterades radion av sms-rapporter från Carros föräldrar via satellittelefonen och vi förstod att vi skulle vara nöjda med 0-0.

IMG_7501JPG
Heja Sverige!!!

Ännu nöjdare blev Carro nästföljande dag när hon plötsligt från sittbrunnen såg något svart inte för långt bort från båten, uppskattningsvis dryga hundra meter bort. Det svarta försvann långsamt och upp kom en enorm svart tudelad stjärtfena, en val! Innan hade vi sett en del grindvalar, mindre variant som mer liknar delfiner, men det här var en riktigt stor val, häftig upplevelse! Tyvärr dök den, troligen skrämd av ljudet från vår motor, för att inte visa sig mer för oss. 

På seglingen mellan Horta och Roscoff hade vi tät kontakt med både S/Y Sanuti och S/Y Marthelsa med vår satellittelefon, en Iridium Go. Med den kan vi ladda ned väderprognoser med olika vädermodeller, ringa, maila och sms:a samt även ha koll var våra andra seglingsvänner befinner sig (som också har ett PredictWind-abonnemang, vilket de flesta långseglare har numera). Väldigt tryggt och något av dagens höjdpunkt när meddelanden kommer!

IMG_7032PNG
Våra danska vänner ombord på S/Y Marthelsa är i närheten av oss. De kom i hamn 2 timmar efter oss (viktigt!)

IMG_7020jpg
En gång om dygnet plottade vi vår position på papersjökortet

Så tillbaka till frågan, hur hamnade vi i Roscoff? Jo, motorn gick dygnet runt utan problem och när vinden till slut kom fick motorn gå på sparlåga. Vi vågade inte stänga av den med risk att inte få igång den igen. Att lägga till utan motor i tidvatten med starka strömmar var inget vi ville försöka oss på. Som tur var hade vi tankat ordentligt med diesel i Horta och vi beräknade att dieseln skulle räcka fram till Roscoff i nordvästra Frankrike, cirka 110 sjömil kortare än Cherbourg. De sista dygnen blåste det bra, vi snittade 6-7 knop och gjorde väldigt bra dygnsetapper. Efter 11 dygn till havs kunde vi klockan fem på morgonen lägga till i Roscoffs marina. Båten städades, smutstvätt tvättades och vi tankade diesel, 320 liter hade gått åt. Sedan började vi mecka med motorn. Vi bytte en spridare och två kopparbrickor. Till vår hjälp hade vi telefonsupport från Skyline-Klas och han guidade oss hur vi skulle lufta spridarna. Tack Klas!

Mekanikern på Horta hade tyvärr inte bytt kopparbrickorna när han bytte spridare och det blev ett läckage som följd. Helst skulle vi vilja byta två kopparbickor till, men vi hade endast två i reserv. I Cherbourg ska det finnas en Volvo Penta-verkstad, så förhoppningsvist kan vi få tag på två kopparbrickor där. Vi funderar även på att byta bränslepump och installera en backventil på bränsleslangen för att se om det kan göra motorn mer lätt startad. Igår när vi provstartade startade motorn direkt.

I måndags var det tänkt att vi skulle gå vidare mot Cherbourg, men väderprognosen utlovade regn, motvind och starka vindar. Hela veckan! Suck, så i skrivande stund är vi kvar i Roscoff. Det blåser ordentligt, så skönt att ligga tryggt i marinan. Men det går ingen nöd på oss, vi har restauranger, tvättstuga och duschar i hamnen, el och vatten på bryggan, gångavstånd till matbutik och in till det charmiga lilla centrumområdet och fotbolls-EM på TV. Som det ser ut nu kan vi lämna Roscoff på torsdag morgon för cirka ett dygns segling mot Cherbourg. Men som ni förstått, det är vinden som bestämmer och planer kan snabbt ändras så...

ACF68EF9-6CE2-491F-A353-FD8B6F68125CJPG
Cabin crew på väg till restaurang

B7D5EFF5-3A53-4771-B19F-5F8AD70807B2JPG
Middag samma dag som vi kom i hamn, lite trötta är vi

IMG_7076jpg
S/Y Lady Ann i Roscoffs marina

IMG_7080jpg
Nya håvar inköpta till cabin crew

Igår tog vi en promenad runt i Roscoff som är ett ganska litet samhälle.

IMG_7542JPG
Fina stenbyggnader i Roscoff

IMG_7538JPG
Malin hittade fina blommor

IMG_7536JPG
Sightseeing i Roscoff

IMG_7073JPG
Word

// Kapten & Carro