Här listar vi de projekt och modifieringar vi gör på S/Y Lady Ann.

Nya Gebo däcksluckor

Vi har monterat fyra nya däcksluckor från Gebo. Gebos däcksluckor är ocean-klassade och passar således bra på en Hallberg Rassy. 

VHF-högtalare

Ny VHF-högtalare monterad i sittbrunnen.

Glapp i det nedre roderfästet åtgärdat

Ett vanligt fel på äldre Hallberg Rassy båtar (Enderlein) är att det nedre roderfästet är slitet. Att det är slitet märks när man seglar och det hörs ett "klonk" från rodret. Det är inget akut som måste fixas, men om man vill slippa höra "klonket" så finns det två olika sätt att åtgärda felet. Antingen byter man ut hela det undre roderfästet till ett nytt (innebär att rodret måste monteras bort). Eller så finns det en "easy-fix" som diskuterats på många forum. "Easy-fixen" går ut på att man smörjer det undre roderfästet och tar bort glappet som uppstått med en stoppskruv. Här finns en beskrivning hur man gör: roderglapp. Vi har nu gjort denna "easy-fix" och ska utvärdera under kommande säsong. När båten står på land känns det som om glappet är minimerat.

Mantus ankarsvirvel S2

Vi har bytt till en Mantus ankarsvirvel, storlek S2. Denna svirvel är starkare än vår rostfria kätting, så nu är inte ankarsvirveln den svagaste länken i ankarspelet längre.

Ommålning rattpedistal

Rattpedistalen har ommålats med sprayfärg, halvmatt vit. Innan ommålning skrapade, slipade och rengjorde vi rattpedistalen med aceton. Innan vi målade pedistalen vit, sprejade vi på några lager grundfärg.

Vattennivålarm

För att få reda på i tid om ett vattenläckage uppstår har vi monterat ett vattennivålarm med sensorn placerad långt nere i kölsvinet.

Ny rostfri ankarkätting till ankarspelet

Vi har bytt ut den galvaniserade ankarkättingen till ankarspelat till en rostfri ankarkätting. Ankarkättingen är kalibrerad, DIN 766,  tillverkad i AISI 316 polerat rostfritt stål, grade 50. Brottgräsen är 5000 kg. Totallängd är 50 m + påsplitsad 40m lina. Var femte meter på ankarkättingen är markerad med en färgkombination.

Ny propelleraxel, ny Volvo Penta "Black Jack" propelleraxeltätning och nytt propelleraxellager

 Marinan i Österskärvhar bytt ut vårt gamla propelleraxellager, det s.k. cutlesslagret, propelleraxeln och Volvo Penta "Black Jack"-propelleraxeltätningen. 

Nya madrasser

Efter 42 år var det dags att byta ut originalmadrasserna i båten. Till kojplatserna valde vi tjocka resårmadrasser och till salongen blev det vanliga dynor. Madrasserna kläddes med tyget "Knop Uni fg 173". Madrasser beställdes från Stockholms mattlangett

Copper coat epoxy

Efter att ha tagit bort all gammal bottenfärg och gammal epoxy lade vi på 10 lager Copper Coat epoxy. Alla lager Copper Coat måste läggas på samma dag (vått i vått). När epoxyn har härdat i minst 72 timmar måste man slipa den. Se länk till loggboken för mer information. Totalt tog epoxybehandlingen 14 timmar målning + 8 timmar slipning = 22 timmar.

Borttagning bottenfärg

Eftersom vår båtklubb förbjöd självpolerande bottenfärg var vi tvungna att skrapa och slipa bort all gammal bottenfärg. Båtens botten är nu helt nedslipad till gelcoaten. Länk till loggboken som beskriver detta i mer detalj. Totalt tog det 49 timmar att få bort all gammal bottenfärg.

Nya sanitetsslangar till toalett

De gamla sanitetsslangarna till toaletten hade ganska mycket beläggning (urinkristaller) på insidan, så det var dags att byta ut dem. De gamla slangarna togs bort med hjälp av en vinkelslip eftersom de satt fast som berget. Nya sanitetsslangar sitter nu på plats.

Skyltar sittbrunn

Vi har monterat nya skyltar till knapparna i sittbrunnen. De gamla var så solblekta att man knappt kunde se vad det stod på dem.

Avgaspackning

På Volvo Pentas D2-55 och D2-50 motorer kan det uppstå galvanisk korrision på värmeväxlaren på grund av en rostfri packning som sitter mellan värmeväxlare (aluminium) och avgaskrök (gjutjärn eller rostfritt i S/Y Lady Anns fall). För att åtgärda detta har vi köpt en avgaspackning i en aluminiumlegering av SI Partner och installerat denna.

Frys

Vi har nu installerat en liten frys i båten under bb-säng i förpiken. Valet för på en Dometic CDF-18. För att frysboxen ska stå rakt, monterade vi en träskiva och en list i facket. För att frysboxen ska sitta fast orderntligt, monterade vi vinkeljärn runt om boxen. Frysboxen går även att koppla in på landström när vi ligger i marina.

Ny värmare Planar 2D

Vår gamla dieselvärmare gav ingen värme och det var svårt att hitta reservdelar, så vi valde att köpa en ny värmare. Valet föll på Planar 2D eller Autoterm 2D som den heter i Sverige. 

Nya mattor

Vi har beställt nya tjocka langetterade mattor till båten. Väldigt sköna att gå på och isolerar skönt mot kyla under vår- och höst-seglingar. De gamla mattorna som var gamla redan innan vår långsegling hade gjort sitt efter resan. Vi passade även på att lämna in våra soffdynor på kemtvätt. Nytt och fräscht i båten.

Nytt teakdäck

Vi har investerat i ett nytt teakdäck. Dyrt ja, men väldigt vackert. Det gamla teakdäcket var 41 år gammalt, så dags att byta ut det. En Hallberg Rassy ska ha ett teakdäck är vår syn på saken. Korkdäck, fuskteak med mera tycker vi inte ser speciellt vackert ut på en båt, så det fick bli ett nytt däck i teak och vi är väldigt nöjda. Vi bytte även handräcken och delar av teaklisten runt båten. Hela teaklisten slipades.

Kolmonoxidvarnare

Vi har monterat en kolmonoxidvarnare i akterruffen. Bra om motorn eller värmaren börjar släppa ut avgaser i båten.

Varningslampa till automatiska länspumpen

Vi har monterat en varningslampa till den automatiska länspumpen ute i sittbrunnen. Eftersom panelen till länspumpen sitter vid navigationsplatsen inne i båten är det svårt för besättningen ute i sittbrunnen att veta om länspumpen är igång. Varningslampan varnar nu om något läckage har uppstått.

Bränslereningssystem

Vi har monterat ett bränslereningssystem ombord. Diesel sugs upp från botten av dieseltanken med en bränslepump och transporteras till ett vattenavskiljarfilter. Dieseln renas från vatten och partiklar och leds sedan tillbaka till bränsletanken. Med bränslereningssystemet kan vi rena vår egen diesel om vi skulle råka tanka dålig diesel.

Satellittelefon Iridium Go

För att kunna ladda ned väderleksrapporter och för att kunna ringa/ta emot samtal/ta emot SMS/skicka SMS långt ut till havs har vi investerat i en satellittelefon. Det blev en Irdidium Go med extern antenn. Vi köpte även 4 simkort för att kunna stänga av abonnemang/påbörja abonnemang när vi ska ut på öppet hav. Här har vi skrivit mer om vår satellittelefon: Iridium Eftersom antennkabeln inkl kontakt var väldigt tjock, monterade vi en s.k. svanhalsgenomföring på akterdäck. Det som tog längst tid under installationen var som vanligt att dra antennkabeln genom båten eftersom inredningen behövdes skruvas bort och sedan tillbaka igen.

Hemmahamn synlig båten

Vi har märkt båten med vår hemmahamn (home port / port of registry). Detta ska kunna underlätta arbetet med nitiska tjänstemän utomlands.

Rostfri avgaskrök

Vi bytte ut motorns avgaskrök eftersom vi hade fått tipset att det var bra att göra inför en långsegling. Har man otur kan avgaskröken rosta ihop så att kylvatten trycks in i motorn istället för ut i avgasröret. Givetvis inte så bra för motorn. När vi monterat bort den gamla avgaskröken upptäckte vi att kylvatteninloppet var rostigt och endast ca 50% av ursprungsdiametern var öppen. Avgasinloppet var också rostigt och metallbitar föll av när vi skrapade på det med en skruvmejsel. Således var det dags att byta avgaskrök! Nu sitter det en rostfri avgaskrök på plats istället. 

AISLink MOB till hela besättningens flytvästar

Vi har utrustat hela besättningens flytvästar med AISLink MOBs från Watski. AISLink Mob sänder ut ett nödmeddelande på AIS-frekvenserna om någon ramlar i sjön och blir då synliga på närliggandebåtars plottrar. Vi har även programmerat in vårt MMSI-nummer i alla AISLink MOBs vilket innebär att ett DSC-nödmeddelande kommer att skickas till vår VHF om någon faller i vattnet. 

Fotpumpar i kök och toalett

Vi har monterat Whales GP5 fotpumpar i köket och på toaletten. Tanken är att vi ska spara på färskvatten genom att stänga av tryckvattensystemet i båten och istället använda de mer vattensnåla fotpumparna.

Anropssignal på bommen

Vi har nu vår anropssignal synlig på bommen. Bra om någon vill ropa upp oss på VHF:en.

Handtag på toaletten

Vi har skruvat fast ett handtag på toaletten för att ha något stabilt att hålla sig i när man ska på toaltten vid sjögång.

Fläktar

Vi har monterat fem stycken fläktar i båten. En vid varje kojplats och även en fläkt vid navigationsbordet.

Hydrovane vindroder

Vi valde att montera ett Hydrovane vindroder som komplement till vår autopilot. Eftersom vi endast är två vuxna ombord som kan styra valde vi att satsa på dubbla självstyrningssystem (egentligen trippla eftersom vi har en extra autopilot i reserv). Att valet föll på Hydrovane beror på att vindrodret kan monteras off-center, dvs det behöver inte monteras mitt på akterspegeln, utan någon styrningsförsämring. Vi vill ha nedgången till badplattform och badstege fritt, så off-center är ett måste. Hydrovane kan även användas som nödroder om huvudrodret av någon anledning skulle gå sönder. Hydrovane anses vara havets "Rolls Royce" bland vindroder och det kostar därefter, men det får alltid högt betyg av de båtar som använt Hydrovane under långa seglingar.

AGM-batterier

De gamla batterierna, vanliga blysyra batterier, var ca 10 år gamla och sjöng på sista versen. Vi ville utöka batteribanken från de 300 Ah vi hade i förbrukningskretsen och vi ville gärna ha underhållsfria batterier. Ett krav var också att batterierna måste få plats i de två batteriboxar vi har inbyggda i båten. Valet föll då på Yuasa 90 Ah AGM-batterier (L26-AGM). Vi fick ett bra pris på dessa batterier och nu sitter fem stycken monterade i båten som ger 450 Ah totalt. Vi passade även på att köpa ett AGM-startbatteri på 75 Ah. Ett tips när man byter från vanliga batterier till AGM batterier är att ställa om alla solcells-/vindgenerators-regulatorer och batteriladdare till AGM-mode. Då håller AGM-batterierna längre. Vårt NASA batteriövervakningssystem fick vi programmera om till att ha 450Ah i batterikapacitet för att det skulle visa korrekta värden.

Dubbla vattenavskiljarfilter

Vi har installerat dubbla vattenavskiljarfilter i yachten. För att kontrollera vilket av vattenavskiljarfiltren som ska användas finns det två stycken trevägskranar monterade i motorutrymmet. Den första trevägskranen sitter på bränsleslangen från dieseltanken (innan vattenavskiljarfiltren) och med trevägskranen bestämmer man till vilket vattenavskiljarfilter dieseln ska ledas. Den andra trevägskranen sitter på bränslangen till motorn och med trevägskranen bestämmer man från vilket vattenavskiljarfilter dieseln ska hämtas. Givetvis måste samma filter användas på respektive trevägskran annars blir det stop. 

Tanken med dubbla vattenavskiljarfilter är att snabbt kunna byta vattenavskiljarfilter om ett av dem blir igensatt eller måste tappas på vatten utan att behöva stanna motorn.

Förlängd ankarspelskätting

Vi har förlängt ankarkättingen med 40m 3-slagen ankarlina. Skarven splitsades ihop och vi har nu totalt 100 meter ankarkätting+ankarlina till ankarspelet.

Spisbeslag

Vi har specialbeställt två spisbeslag av Maskinmontage AB som ska förhindra att spisen ska hoppa ur sitt fäste om båten slår runt. För att deltaga i ARC är det ett krav att en anordning som förhindrar att spisen åker ur sitt läge.

WiFi-system

För att kunna utnyttja öppna och även låsta WiFi-nätverk, har vi köpt ett WiFi-system till yachten. Vi valde att investera i en Scout Rocket med tillhörande WiFi-antenn, PoE adapter och en Sea-Hub router. Med detta WiFi-system kan vi fånga upp WiFi-signaler som förstärks och skapar ett lösenordsskyddat trådlöstnätverk i båten som telefoner, IPads och datorer kan använda.

Genomföringar & slangar utbytta

Vi har bytt ut samtliga genomföringar och slangar i båten till True-design genomföringar i komposit. True-design genomföringar tål nedfrysning, värme och de kommer inte behövas bytas ut under vår livstid. Vi valde även att införskaffa s.k. Load Bearing Collars vilka medför att genomföringarna tål en större kraft utan att gå sönder. De gamla genomföringarna avlägsnades med en vinkelslip och de nya True-design genomföringarna tätades med Sikaflex 291. Troligtvis var det orginalslangarna som satt i båten, vilka vi nu har bytt ut till nya fräscha med stålspriral i. Vid varje genomföring finns en träplugg fäst för eventuella läckage.

List på kökshylla

Vi har monterat en list på hyllan vid köket. När vi seglar händer det att saker ramlar ned från hyllan, men med denna list på plats hoppas vi att det problemet försvinner.

Grab bags lister på bord

Grab bags ska förvaras på ett lättåtkomligt ställe och under bordet är de även "ur-vägen". För att förhindra att de far runt när vi seglar och lutar har vi monterat två trälister på salongsbordet som håller Grab bagsen på plats.

Förvaringsnät i salong

Vi har monterat förvaringsnät i grabbräckena i salongen på bägge sidor. Praktiskt att förvara prylar, frukt m.m. i.

Kutterstag med Furlex rullsystem

Vi bestämde oss för ett fast kutterstag med ett Furlex-rullsystem på. Infästningen i mast och i däck finns beskrivet längre ned på denna sida.

Fler solcellspaneler

Vi har utökat antalet solcellspaneler ombord. Dessa två är på 50W vardera och totalt har vi nu 305W i (maximal) solcellseffekt. Dessa solcellspaneler tar vi fram i behov och de spänns fast med gummilinor längs däck. Vi har fem stycken olika solcellspaneler ombord som är kopplade till tre olika regulatorer.

Båtstereo

När den gamla båtstereon gav upp var det dags att uppdatera HiFi i yachten. Vi valde en vattentålig (vår sitter dock monterad i ruffen) LTC Promarine 1080BT. CD-spelare tillhör det förgångna. Nu är det Bluetooth och i-control som gäller. Detta innebär att man kan streama musik direkt från sin iPhone, iPad, Android eller dator med Bluetooth. Det går även att styra musikuppspelningen från t.ex. sin iPhone med båtstereon. Fjärrkontrollen som följde med gör att vi kan styra stereon från sittbrunnen, smidigt!

Kutterstagfäste

Våren 2018 monterade vi ett kutterstagsfäste (Seldén 517-911-01) i masten,  och sommaren 2018 monterade vi vårt specialbeställda däckfäste.  Däckfästet består av tre delar. En T-del som är fastbultat i skottet mot förpiken, en däckdel som själva kutterstaget ska fästas i samt en vantskruv som fördelar kraften från kutterstaget mot skottet.

Seldén rodkick

För att vara säkra på att bommen inte slår i biminin under segling köpte vi inför förra säsongen en Seldén rodkick standard 20 med en 2500 Newton gasfjäder. När vi skulle fästa mastfästet på masten upptäckte vi att kablarna till mastinstrumenten gick precis där vi skulle borra och popnita fast fästet. För att flytta på kablarna behövde vi ta bort toppen på masten vilket i sin tur krävde avmastning. Därför skjöt vi upp monteringen till i år. Mastfästet kom på plats under våren och nu sitter rodkicken på plats. Bomfästets fästpunkt mätte vi ut både med fullt storsegel uppe samt med de tre olika reven i storsegel för att säkerställa att bomfästet hamnar på rätt plats. P.g.a. den kraftiga gasfjädern var vi tvungna att vinscha ihop rodkicken under monteringen. Vi har fäst en kniv på rodkicken för att i nödsituationer kunna kapa fall m.m. vid masten.

Nya långfärdssegel

Vi har köpt nya långfärdssegel från Boding. Rullgenua med Fibercon Hybrid Dyneema duk i triradial skärning och storsegel med Dimension Polyan AP duk i crosscut skärning. Vi är grymt nöjda med servicen vi fick från Boding. De lyssnade på våra planer och satte ihop ett bra segelpaket för långsegling med bl.a. tre rev i storseglet och extra förstärkningar där seglen brukar slitas. Trevligt och proffsigt bemötande samt bra support vid monteringen! Väl på plats passade seglen perfekt.

Ny stående rigg

Vi har bytt ut hela den stående riggen. Riggaren bytte förstaget med rullfocksprofilen på hösten 2017 och levererade resten av stag och vant senare under hösten. Dessa monterade vi själva på masten under våren 2018 tillsammans med nya vantskruvar.


Utbytta kablar i mast

Vi upptäckte att kablarna, troligtvis orginalkablarna,  till lanternan och däcksbelysningen i masten var helt oxiderade. Därför bytte vi ut dessa och nu bör de hålla ett tag. Det klurigaste var att lista ut hur vi skulle öppna upp däcksbelysningen för att komma åt kabelinfästningen. Efter lite Googlande fick vi reda på att det bara var att ta bort låsringen och bruka våld och det gjorde susen.

Ny löpande rigg

Vi har bytt ut hela den löpande riggen. De gamla vajerfallen byttes till Dyneemafall vilket innebar att även fallvinscharna byttes ut. Trissorna i masten fick även de bytas ut. Linan till rullfockssystemet byttes ut den också när vi ändå var i farten.

Förvaringslådor

Vi har letat efter bra förvaringslådor och har nu kommit fram till att de bästa finns på Åhléns. Deras förvaringslådor Klick är både lufttäta och vätsketäta. Perfekta att förvara mat och ingredienser i. De var inte de billigaste, men de har den bästa lockstängningsfunktionen, finns i många olika storlekar och är tillverkade i bra kvalitet anser vi i besättningen. Tanken med att förvara ingredienser i dessa förvaringslådor är att hålla fukt och skadedjur borta från innehållet alternativt förhindra att skadedjur i innehållet kommer ut i båten. Problem med skadedjur är kanske inget stort problem hemma i Sverige, men kan bli ett problem längre söder ut.

Vi köpte även förvaringslådor från Jysk. Dock visade det sig att de inte var täta och således inte så bra att ha mat och ingredienser i. Dessa kommer istället att användas för att förvara reservdelar m.m. i. Jysk förvaringslådorna var väsentligt billigare än Åhléns förvaringslådor, så besättningen får det besättningen betalar för.

Motornödlänspump

Vi har monterat en extra ventil på slangen till kylvattenfiltret för att kunna ta kylvatten till motorn från kölsvinet istället för från havet via bottengenomföringen. Om båten skulle börja ta mycket vatten är det bra att kunna använda motorn för att få ut mer vatten från båten. Bottenventilen stängs samtidigt som den nya ventilen öppnas vilket medför att motorn kommer att börja suga vatten från kösvinet istället. På slangen i kölsvinsändan har vi fäst en backventil med sil på för att inte få större skräppartiklar i slangen. Vinterkonserveringen av motorn blir nu också enklare eftersom vi bara behöver stoppa ned kölsvinsslangen i en hink med glykolblandning istället för att skruva bort kylslangar inne i motorutrymmet.

Fallnät

Vi har monterat fallnät på hyllorna i akterruffen och i förpiken som förhindrar att saker på hyllorna faller ned när vi seglar och lutar ordentligt. Fallnäten består av vanligt mantågsnät som spänts upp med gummilina i nederkant och i ovankant. Fallnäten kan enkelt fällas ned genom att den övre gummilinan hakas av från de två krokar den är fäst i.

Wind scoop

Vi har införskaffat ett Wind scoop. På varmare breddgrader är detta ett måste då både vattentemperatur och lufttemperartur är höga. För att få luft och mer drag igenom båten monterar man då ett Wind scoop över en däcklucka som leder ned luft igenom däcksluckan som medför ett behagligare klimat inne i båten. Perfekt när man ofta ligger på svaj och har vinden in från fören.

Fjärravstängning av gasol

Vi har installerat en Truma fjärravstängningsventil till gasolflaskan. Nu kan vi stänga av gasolen innefrån båten med ett enkelt knapptryck. Bra om det t.ex. börjar brinna vid spisen. Gasolen stängs även av om huvudströmbrytaren bryts.

Nytt fettsnöre i roderpackbox

Förra sommaren läckte det vatten genom roderpackboxen.  Vi försökte då att lossa den undre låsmuttern för att kunna spänna den övre spännmutten, men låsmuttern fick vi inte loss. Istället pressade vi in fett via fettkoppen och fick på så sätt stop på läckaget, något som vi också skrev om i loggboken. Senare fick vi ett mail från Jakob & Bonnie som hade haft samma problem och fått rådet av Hallberg Rassy att det inte räcker med att endast pressa in fett, utan man måste även montera ett fettsnöre under den övre spännmuttern för att få det tätt på lång sikt. Denna operation måste göras på land och det är nu klart. Vi lånade en bra polygrip av kaptens pappa Bertil och med den fick vi upp den undre låsmuttern. För att kunna lossa den övre spännmuttern var vi tvungna att montera bort vajerstyrningen och autopilotfästet från hjärtstocken. Sedan kunde vi ta bort kilen som ligger i  spåret på hjärtstocken och därefter gänga av den övre muttern. Två varv fettsnöre (inköpt hos HR-parts art.nr. 104217 Grease cord 5 mm) lindades runt hjärtstocken och sedan återmonterades allt igen. Nu ska det vara tätt i många år framöver!

Ny vattentanksgivare

Vattentanksgivaren gav upp sommaren 2017, så vi köpte en ny på Biltema (halva priset mot båtbutikerna). Vi bytte även från en flottörgivare till en rörgivare eftersom rörgivarna verkar vara mer felsäkra. De gamla skruvhålen passade även den nya givaren, så bytet gick fort. Det som tog mest tid va att skruva bort durken för att komma åt manluckorna.

Ny större Watski gummijolle

Vi har köpt en ny och större (3.2 m) gummijolle från Watski. Den nya gummijollen klarar en max belastning av 566 kg, så vi i besättningen kan gå upp i vikt utan att behöva oroa oss för gummijolleåkandet iaf. CE godkänd är den också (gummibåtar över 250 cm måste vara CE godkända). Gummijollen har en uppblåsbar V-köl vilket medför att max motorstorlek är hela 15 hk, så vår 5 hk Yamaha kan ersättas med en större motor om det behövs i framtiden. Vi är väldigt nöjda med den nya gummijollen! Hela familjen får plats utan problem (det fick vi inte i vår gamla mindre gummijolle) och pontonerna ligger högt ovanför vattenytan, så den är väldigt säker och stabil och åka på längre turer med.
Morfar Heikkis klocka i förpiken

Vi har monterat in kaptens morfars klocka i förpiken. Klockan har tidigare varit monterad i S/Y Svarte Rudolf och S/Y Katja, men fortsätter nu att ticka i S/Y Lady Ann. Bra att kunna se vad klockan är när man vaknar upp mitt i natten!

Vindkraftverk

Vi har installerat ett vindkraftverk, ett Rutland 1200 inklusive monteringsmast, extra stag, regulator och extern övervakningsskärm som vi beställt från Watski. Enligt tillverkaren ska det vara det tystaste vindkraftverket på marknaden och än så länge har det varit tyst. Via regulatorn och övervakningsskärmen kan vi stänga ned vindkraftverket. På regulatorn kan man även koppla upp till 240 W solcellspaneler, vilket vi gjort. Två solcellspaneler på vardera 80W sitter nu inkopplade på regulatorn tillsammans med vindkraftverket. Via övervakningsskärmen ser vi också precis hur många Watt och Ampere som vindkraftverket och solpanelerna ger för tillfället. På bilden längst ned går det inte in någon laddning till batterierna eftersom batterierna är fulladdade och har en spänning på 14.0V.

Bimini

Vi har beställt en bimini av Kapell & Sånt. Biminin består av tre bågar, där två fälls bakåt när man inte använder den. Den tredje bågen sitter fast monterad på säkerhetsbågen. Biminin sträcks bakåt med två band. Storskotet på HR352 begränsar hur mycket som biminin kan gå akterut. För att storskotet inte skada biminiduken när vi seglar har biminin i akterkant förstärks med pvc-duk. Nu kan besättningen få skugga och regnskydd även under segling! Vi är mycket nöjda med vår bimini!

Säkerhetsbåge över sprayhood

Vi har monterat en säkerhetsbåge över och längs med sprayhooden. Vi hade även en liknande på vår förra båt och den är väldigt behändigt att ha något stabilt att hålla i när man ska upp/ned till sittbrunnen. Tidigare höll vi i sprayhooden som inte är lika stabil. Nu slipper vi även smutsfläckar från fingrar och händer på sprayhooden!

Ny bränsleslang till dieseltankarna

De gamla bränsleslangarna var ej godkända för bränsle, utan endast för vatten. Vi pasade därför på att byta bränsleslangarna när vi rengjorde dieseltankarna. De nästan 40 år gamla slangarna var helt stela och inte alls böjliga längre. D.v.s. dags att byta! Nu sitter godkänd slang på plats, men det tog sin tid och lite svordomar...

Fjärrkontroll ankarspel

Vi har köpt en fjärrkontroll till ankarspelet. Mottagningsenheten kopplas lätt till ankarspelsrelät med två kablar, en för upp och en för ned. Samt + och -. Fjärrkontrollen är vattentät, men vi eftersom vi inte vet om den flyter fick den en flytkork hängd på sig. Fjärrkontrollen inköptes ny på Ebay för hela 86 kronor inkl frakt. Fjärrkontrollens mottagningsenhet kopplas på med en separat strömbrytare för säkerhets skull.

Dieseltanksrengöring

Eftersom vi aldrig har öppnat upp den stora dieseltanken i båten för att kontrollera hur det ser ut därinne, monterade vi bort luckan där värmarens bränslerör går ned i dieseltanken. All diesel sögs ut till dunkar. Det fanns lite dieselgegg i botten av tanken, men inte alls så mycket som vi hade trott att det skulle finnas efter 37 år. Sedan rengjordes dieseltanken m.h.a. dieselpump, oljesug, grovdammsugare och träpinne med fasttejpade trasor på. På bilden till vänster ovan syns vad som finns längst ned i en dieseltank. Bilden till höger ovan är resultatet efter rengöringen. Vi rengjorde även det mindre dieseltanken. Bilden nedan är en före efter jämförelse.

Tätningsmatta
Tanken med tätningsmattan är att kunna trä på den utifrån längs skrovet där ett hål har uppstått vid en grundstötning eller vid en kollision med t.ex. en container. PVC duken sugs in i hålet och stoppar på så vis vatteninträngningen. Med repen kan tätningsmattan flyttas och fixeras precis över hålet.  För att tillverka en tätningsmatta behöver man PVC-duk, rostfria ringar, rep (sjunkande), polyesterband, dubbelhäftande tejp, kapelltråd och en tyngd (vi använde oss av en gammal ankarsvirvel). Kostnaden för materialet gick på ca 600:-. Tejp, ankarsvirvel och kapelltråd hade vi sedan innan och ingår ej i totalsumman. Tätningsmattan är 1,5 m vid basen och höjden är 2m.

Skärm vid navigationsplats

För att slippa ha en laptop stående på navigationsbordet med risken att den kan falla ned på durken och gå sönder, har vi monterat en extern skärm till laptopen. Skärmen är placerad på skottet mellan navigationsbordet och salongssoffan.  Skärmen är monterad på ett svängbart väggfäste, vilket medför att vi kan vrida ut skärmen och på så sätt även se skärmen från sittbrunnen. Bra när man använder SeaClear- eller OpenCPN-kartprogram och vill se kartorna från sittbrunnen. Laptopen kan vi nu ha i säkert förvar i ett skåp, utan att riskera att den går sönder. Till laptopen har vi köpt en trådlös mus och ett trådlöst tangentbord för att kunna styra datorn från distans. Sedan tidigare har vi uttag för SeaTalk (logg-, lod-, position-, kompass-, vind-information m.m.) och AIS som kan kopplas till laptopen och få in denna information i de navigationsprogram vi använder. Nu blir det också lättare att underhålla hemsidan under färd!

Inverter 1500W/3000W (äkta sinus)

Sedan tidigare hade vi en 300W inverter monterad i båten. Den räcker inte till om vi vill använda slagborr, dammsugare eller andra kraftigare 220V apparater. Den har inte heller äkta sinusvåg utan endast en modifierad sinusvåg. Därför har vi nu installerat en inverter på1500W/3000W med äkta sinusvåg. Den inköptes via Ebay och skickades från Tyskland, stor prisskillnad mot att inhandla den i Sverige. Inverten installerades med 70 mm2 kabel från batterierna och avsäkrades med en 200A ANL säkring (i den svarta säkringstlådan uppe till höger på bilden). Till inverten finns även en fjärrkontroll (nere till höger på bilden) med vilken man kan slå på inverten utan att använda på-knappen på inverten inne i garderoben. Smidigt!

Hyllplan i garderober

Tidigare så staplade vi alla våra kläder i högar i garderoberna. Det blev jobbigt när man skulle ha något längst in i botten av garderoben. Därför valde vi att montera bort galgstängerna i bägge garderoberna och montera in hyllplan istället. Mallning med pappskivor som sedan användes för att kunna såga ut hyllplanen i teakplywood. Sedan monterades kantlisterna i teak och hyllplanen
lackerades med fem lager halvmatt lack. Hyllorna vilar på vitmålade lister som skruvats fast i skotten.

Lucklås

Ett krav i ARC är att man har en anordning som förhindrar att luckorna kan glida ur om båten slår runt. Denna har vi nu fixat m.h.a. två kabinhakar, gummisnöre och två öglefästen.

Akterruffsförvaring

Våra gamla förvaringsfickor från Vegan hittade vi nu en plats för, mot akterspegeln i akterruffen. Perfekt att förvara barnens kläder i.

Hylla på BB-sida i akterruff

I vår HR 352:a satt det ingen hylla på bb-sidan i akterruffen, dock har vi sett att andra HR 352:or har en bb-hylla monterad. Detta ville vi också ha, speciellt nu när cabin girl Malin vill ta med sig mer leksaker på seglatserna. Först måttade vi en hel del och sedan gjorde vi mallar i frigolit och papper. Vi gjorde bb-hyllan lite smalare än hyllan på sb-sidan, eftersom sängen på bb-sidan är smalare och vi ville ju att man fortfarande skulle kunna sova i sängen utan att slå i hyllan. Sen var det dags att hitta virke. Vår lokala bygghandel hade slutat att sälja teakplywood, så vi fick åka till båttillbehörsbutiken och inhandla 12 mm dubbelsidig teakplywood. Tyvärr var vi tvungna att köpa en hel stor skiva, så nu har vi teakplywood till många framtida projekt. Som hyllkant köpte vi en 12 cm bred teak-mittfisk. Nu kunde vi med hjälp av mallarna såga ut själva hyllprofilen ur teakplywoodskivan och måtta in den i båten. Efter detta fäste vi hyllkanten på hyllprofilen och lackade sju lager halvmatt lack. För att kunna fästa hyllan i båten sågade vi till två teakklossar som också lackades i sju lager. Den ena klossen plastades och skruvades fast mot akterspegeln och den andra skruvades fast i skottet mot garderoben. Sedan skruvade vi fast hyllan i dessa klossar. Nu sitter hyllan på plats och vi har fått ännu mer förvaringsutrymme i båten. Därav glad besättning, men gladast blev nog Malin!

Nytt rullfockskapell

Vi har investerat i ett nytt rullfockskapell från Boding.

Mastreflex

I masttoppen har vi fäst en orange och vit reflex för att synas bättre vid en nödsituation och för att lättare kunna hitta i båten i mörka naturhamnar. Även i dagsljus syns den orange färgen bra.

Mantågsrör och fler solcellspaneler

För att kunna montera de två nya 80W solcellspanelerna längs mantåget på styrbordssida och babordssida, beställde vi mantågsrör (se den högra bilden) av en svetsfirma. Mantågsrören fästs men en öglebult genom mantågsstöttan och i akterpulpiten med en bult. På mantågsrören kunde vi sedan montera solcellspanelrna med NOAs vinklingsbara solpanelsfästen. Totalt har vi nu 80+80+45+50+50 = 305 W i solpanelseffekt som laddar batterierna via tre regularorer.

Nya mantåg

De gamla mantågsvajrarna var väldigt slitna och vi har nu bytt ut dessa. Vi passade även på att montera pelikanhakar på mantågsvajrarna, så att vi kan öppna upp mantåget vid behov.

Expansionskärl

Eftersom vår tryckvattenpump ofta har gått sönder har vi nu installerat ett expansionskärl efter tryckvattenpumpen. Expansionskärlet ska avlasta aoch spara på tryckvattenpumpen, så nu hoppas vi på färre pumpbyten. Expansionskärlet monterade vi i motorutrymmet. Det krävdes lite rörkopplingar och gängtejp för att få ihop det.

Kassaskåp

Nu kan vi låsa in passen i vårt tunga kassaskåp när vi är ute på promenad.

Ny elpanel

Mer elektronikutrustning krävde en extra elpanel som nu har installerats i yachten.

Vattenrening med kolfilter

Denna vattenrenare kopplas till en slang från en vattenpost iland. Vattnet leds då igenom ett kolfilter, som tar bort klorsmak och dåligt lukt från vattnet. Vattnet leds sedan ned i vattentanken ombord.

NASA batteriövervakning

NASA BM-1 batteriövervakningssystem är nu monterat i yachten. Det som tog längst tid under monteringen var kabeldragningen genom båten till batterierna i akterruffen. Det blev en hel del kabeldragande i båten eftersom all förbrukarjord måste dras till samma källa på en speciell shunt. Displayen placerade vi på skottet vid navigationsplatsen. Bakom skottet finns ett stort utrymme, så elinstallationer lämpar sig bra där.

AIS transponder

Vi har installerat en ny AIS transponder, en Amec Camino-108W. Tidigare hade vi en AIS receiver, vilken endast tog emot signaler från andra båtar. Denna sänder även S/Y Lady Anns information till andra båtar. Känns tryggare. Det var många kablar och NMEA kopplingar att få ihop mellan AIS, autopilot, plotter, PC-uttag, VHF-antenn, GPS-antenn och strömmatning. Bilden till höger visar kopplingsboxen där allt är sammankopplat. Eftersom autopiloten sänder NMEA på 4800 baud och AIS:en på 38400 baud till plottern (har endast en NMEA ingång) använde vi den inbyggda multiplexerfunktionen i AIS:en. Vi får då in både NMEA från autopilot och AIS på samma ingång på plottern. Denna AIS har även inbyggd WiFi, så vi får in AIS-data direkt i våra mobiltelefoner, iPads och datorer. Smidigt! På den vänstra bilden syns även en svart VHF-kabel + kontakt som inte är inkopplad i AIS:en. Denna kan används vid en nödstituation då den vanliga masttopps VHF-antennen inte går att använda. Vi kan då koppla in den stationära VHF:en eller den bärbara VHF:en direkt på AIS-VHF-antennen med denna koppling.

Lådlås

För att förhindra att kökslådorna åker ut när vi seglar har vi monterat lådlås på dem. Lådlåsen köpte vi från HR parts. Trädistanserna tillverkade vi själva. Dessa behövs för att låsdelen ska komma ut
lika långt som kökslådorna sticker ut, i vårt fall 7 mm.

Teakribbor vid navigationsplatsen

Tidigare satt det matta fäst på väggen vid navigationsplatsen. Inte så snyggt tyckte vi och bestämde oss för att montera teakribbor istället som det också finns på flera andra platser i båten. Vi började med att riva bort mattan och tvätta bort allt gammalt klister med aceton. Sedan sågade vi till små träbitar med samma tjocklek som de utstickande balkarna hade. Dessa träbitar plastade vi fast mot skrovet med glasfiberspackel. Träbitarna och skrovet målades sedan med vit färg i tre lager. Sedan måttade och sågade vi till teakribborna som sedan lackades med 5 lager matt lack hemma i verkstaden. Slutligen skruvades ribborna på plats. En stor utseendeförbättring tycker vi i besättningen!

Stuvfack bakom BB ryggstöd

Vi har monterat en teakplywoodskiva bakom BB ryggstöd.Vi kan nu utnyttja stuvutrymmet på ett bättre sätt och inga saker faller ut när vi fäller upp ryggstödet.

Skyddslåda för ankarspel i förpik

Tidigare var ankarspelet helt synligt i taket i förpiken. För att skydda små barnhänder och ankarspelet byggde vi en trälåda i teak som vi sedan monterade över ankarspelet. Nu lyser inte heller det vita ankarspelet i förpiken utan trälådan blir mer diskret och smällter in i den övriga träinredningen.

Motorrumshylla

Vi hade lite spillbitar kvar sedan vi snickrade ihop nya kartbord. Av dessa byggde vi en liten hylla som vi monterade inne i motorrummet. Där förvaras numera alla filter m.m. till motorn. Vi ska även montera ett bit mantågsnät över öppningen på hyllan, så att inte något faller ur hyllan när vi seglar och lutar mycket.

Myggnätslucka

Under varma sommardagar är det skönt att ha så mycket öppet som möjligt i båten. Tyvärr brukar det finnas myggor som gärna vill flyga in i båten. Därför byggde vi denna myggnätslucka.

Omplastat och ommålat ankarfack

Ankarkättingen hade nött igenom plasten i botten av ankarfacket, så att träet bakom var blottat. Vi lade på ny glasfibermatta och polyesterplast i 8 lager. Även den aktre hyllisten hade lossnat, vilken plastades fast igen. Den gamla vita färgen i ankarfacket hade lossnat och flagnat, så vi skrapade bort all gamal färg och målade sedan om med ny färg, grå Toplac. Blev bra och fräscht! Förhoppningsvist också lättare att hålla rent. På bilden längst till höger syns även vårt nya Delta 25 kgs ankare monterat.

Nya ankarspelskontakter

De gamla ankarspelskontakterna i plast hade blivit solblekta och såg väldigt trista och slitna ut. Vi investerade därför i nya ankarspelskontakter i rostfrittstål från Lewmar. De gamla hålen gick att återanvända, men vi var tvungna att borra ett nytt kabelhål genom däcket. Vi fick även sandpappra bort gammal sikaflextätning på teakdäcket från de gamla ankarspelskontakterna. Därför har teaken en annan nyans runt de nya ankarspelskontakterna. Detta kommer att blekna inom kort och få samma nyans som resten av teakdäcket. De nya ankarspelskontakterna ser väldigt mycket bättre ut tycker vi ombord!

Nya kartbord under sprayhood

Planen var att ta hem och slipa och lacka kartborden i sittbrunnen. Lacken hade börjat att krackelera och missfärgningar fanns under lacken.  Dock så upptäckte vi att missfärgningen berodde på att mahognyfaneren var så pass nedsliten att det inte skulle gå att slipa dem och få dem i fint skick igen. Bara att köpa ny teakplywood på sågen och åka hem och malla av de gamla kartborden. Kontursåga och slipa de gamla listerna som sitter runt kartborden. Sen åka ned till båten för att kontrollera att kartborden verkligen passade. På bilderna ovan syns de nya kartboden när de måttas in i båten. Nu återstår många lager lackning innan de är färdiga för tillbakamontering i båten. Även träbitarna som sitter framför kartborden har vi skruvat bort för slipning och lackning, på bilderna syns skruvarna där dessa träbitar brukar sitta.

Slipning och omlackning av trädetaljer i sittbrunn

Vi har slipat och lackat om det mesta i sittbrunnen. Ratten, bordet, mugghållaren, telefonhållaren, fjärrkontrollpanelen, ingångsramen, luckorna samt de två kartborden under sprayhooden.

Ny display i varvräknare

Timräknardisplayen slutade att fungera under sommarseglingen. Ibland dök det upp några korrupta siffror, men för det mesta visade den ingenting. Vi hittade en webbutik som sålde nya displayer och det var relativt lätt att byta. Så nu kan vi se motortimmarna igen, kul när man ska tanka och vill räkna på bränsleförbrukningen.

Solcell på radarstolpe och Dan buoy

Vi har monterat en 45W solcell på vår Scanstrut radarstolpe. Scanstrut säljer inga solcellsfästen, men vi köpte ett NOA solcellsfäste istället. Det fungerar bra om man lindar några varv tejp runt radarstolpen. Vi monterade även in en ny MaxPower solcellsregulator med MPPT-teknik som ska ladda batterierna bättre. På bilden ovan syns även vår Dan buoy som sitter fast i en av livbojarna.

Ny sprayhood

Den gamla sprayhooden hade gjort sitt, så vi beställde en ny från Österåkers kapellmakeri. Vi funderade först på att välja en blå sprayhood, men tillsist valde vi en i orginalfärg som även matchar sittbrunnskapellet. Snyggt och förhöjde hela intrycket av vår yacht!

Maststeg

Vi har monterat ihopfällbara maststeg på S/Y Lady Anns mast. Det är alltid något som brukar krångla uppe i masttoppen. Då är det skönt att kunna klättra upp i masten och åtgärda problemet. Maststegen har monterats med 0.5 m mellanrum på var sida om masten. De två maststegen som sitter högst upp sitter på samma höjd för att man ska kunna stå stadigt när man arbetar uppe vid masttoppen.

Måttsydda sittbrunnsdynor

Vi har beställt måttsydda sittbrunnsdynor. Det blev snyggt och de är sköna att sitta på.

Ommålning av de blå fälten

Vi har målat om de blå fälten på vår Hallberg Rassy. Även fältet som går runt sittbrunnen är ommålat. Först slipades den gamla färgen ned. Sedan tejpning och rengörning med aceton. Därefter målade vi två lager färg med roller. Epifanes nr 29, Hallberg Rassy blå, användes. Resultatetblev väldigt bra!

Polerad propeller

Propellern var övermålad med bottenfärg som polerades bort med borrmaskin med en roterande stålborste. Efter polering gneds propellern in med saltvattenbeständigt fett (förhindrar påväxt). Vi passade även på att byta offeranoden.

Nytt kylaggregat

När vi köpte båten satt det ett Supercool kylaggregat i kylboxen. Detta hade många år på nacken och drog mycket ström. Därför bytte vi ut det mot ett Isotherm Compact 2001 kylaggregat. Detta kylaggregat har en kompressor vilket Supercoolen inte hade. Vi får nu även ett frysfack för glass eller is till drinken. För att täcka över hålet från den gamla Supercoolen finns det en Isotherm-plugg att köpa. Pluggen syns på första bilden uppe till höger i kylboxen. För att fästa pluggen använde vi Sikaflex och vi fyllde även ut runt det gamla hålet med fogskum. Man kan skymta fogskumet ovanför Isotherm-pluggen. Kompressordelen monterades på skottet i sittbrunnsfacket under durken. Vi har även köpt till ett lock som monterades på isfacket inne i kylboxen. Tack vare det locket hoppas vi på att glass och is inte faller ur isfacket när vi seglar och lutar.

Ny pedistalkompass

Vi har bytt ut den gamla Sestrel pedistalkompassen till en Silva Pacific 125 pedistalkompass.

Nytt glas i fönster

Även fönstren hade repiga glas. Fönstren monterades bort och lämnades in till glasmästaren. Resultatet blev bra och vi har nu fönster som vi ser ut igenom och vi får även in mer ljus i ruffen.

Ommålning av vagga

Vaggan målades om med svart plåtfärg och märktes med båtnamn, medlemsnummer, båtklubb, båtmodell, och efternamn.

Sjövattenpump i pentry

Det fanns ingen pump för sjövatten när vi köpte båten. Därför monterade vi en ny pump för sjövatten brevid sötvattenpumpen. Vi hittade turligt nog en likadan Whalepump, så nu matchar de varandra.

Högtalare i sittbrunnen, GPS, VHF-högtalare


Vi har monterat två extra vattentäta högtalare som är kopplade till stereon, så nu kan vi även höra väderleksrapporterna ute i sittbrunnen. Vi har även spraymålat den gamla VHF-högtalaren vit samt monterat in en Garmin GPS 126.

TV monterad på SB skott

En 24" LCD TV med inbyggd digitalbox samt DVD-spelare har vi monterat på SB skott. TV:n sitter fäst i ett utdragbart och vinkelbart fäste (bild 2) vilket medför att vi kan vinkla TV:n så att man kan se på TV sittandes i soffan på motsatt sida. Bild 3 visar insidan av garderoben där antennkabeln och strömkabeln går ut till TV:n. I garderoben sitter det ett 12V uttag till TV:n.

Nya livbojar med båtnamn

Två nya livbojar med båtnamn och reflexer har monterats. På den ena ska ett livbojsljus och ett drivankare fästas och på den andra ska en Dan buoy(en lång pinne med lampa och flagga som flyter mha ett stort flöte) och ett drivankare fästas.

Nya gardiner

Caroline har sytt nya gardiner till alla fönster. Tyget är köpt i besättningens favorit tygaffär, Syskrinet i Borgholm.

Furuno Navtex, SSB-mottagare och släktklenods barometer i navigationshörnan

Vi bytte ut den medföljande Navtexen till vår gamla Furuno Navtex. Vi flushmonterade även vår SSB-mottagre (NASA HF3W receiver) och satte upp en idolbild på vår gamla yacht. En släktklenod pryder nu även navigationshörnan, en släkting var sjökapten och hans gamla barometer finns nu att beskåda i S/Y Lady Ann.

Vindrutetorkare

Det fanns ingen vindrutetorkare monterad när vi köpte båten. Det fanns dock kablar framdragna och hål i fönsterramen. Nu sitter en vindrutetrokare på plats.

Ny spis

Den gamla spisen fungerade, men vi ville ha en nyare spis och därför bytte vi upp oss till en SMEV Moonlight CU 433. Den har ugn och tre stycken brännare.

Gasolvarnare

Gasvarnaren sitter monterad nära durken eftersom vid ett eventuellt gasolläckage så sjunker gasolen till lägsta nivå i båten.

Rengörning av vattentank

Bilderna nedan visar hur det såg ut i vattentanken innan rengörning. Alger och mögelprickar! För att komma åt vattentanksluckorna var vi tvungna att skruva bort bordet i salongen.

Bilderna nedan visar hur det såg ut i vattentanken efter rengöring. Alger och mögel bortstädat! Vattentanken är indelad i flera olika skott vilket medför att det är väldigt svårt att komma åt och rengöra. Vi använde vanlig disksvamp och diskmedel. Där det var svårt att komma åt använde vi en diskborste och även en mopp. Slutligen torkade vi alla ytor med klorin utspätt med lite vatten.

Vattentanken är nu renskrubbad.