Vatten är livsnödvändigt och det gäller att med sig tillräckligt med vatten ombord vid en längre översegling. Man brukar räkna med att en person behöver ca 4 liter vatten per dag. Vi är fyra personer, varav två är barn, ombord och kommer således att behöva 16 liter vatten per dag. Om vi räknar med att vår atlantöversegling kommer att ta ca 3 veckor, dvs 21 dagar, kommer vi att behöva 21 x 16 = 336 liter vatten ombord. Vattentanken ombord rymmer 300 liter, vilket innebär att vi utöver detta behöver 36 liter vatten extra. Vi kommer dock att ha med mer vatten än vad vi beräknar att göra av med för säkerhets skull. Om vattentanken skulle börja läcka eller om vattnet av någon annan anledning inte skulle gå att dricka, så måste vi ha en back up med vatten. Back upen kommer att bestå av ihopvikbara vattendunkar (tar mindre plats när vi inte använder dem) på 20 liter/st och även köpt vatten i flaskor och dunkar. Tanken är att ha ca 250 liter extra vatten med ombord i dunkar och flaskor. Utöver detta kommer vi även ha många liter annan drickfärdig dryck såsom juicer och läsk.

Inför våra två atlantöverfarter så hade vi ca 600 liter vatten med ombord. Vi gjorde av med ca hälften varje överfart som tog 24 respektive 25 dygn. Utöver vatten hade vi läsk, mjölk och juice i stora mängder.

Vi har givetvis funderat på en watermaker för att bli självförsörjande med dricksvatten. Nackdelen med en watermaker är att de kostar mycket pengar och den måste underhållas för att fungera felfritt. Helst ska en watermaker även användas dagligen för att filter m.m. ska fungera bra. Rengöringsvätskor samt filter kostar också en hel del. Watermakern ska endast användas där man med 100% säkerhet vet att det inte finns oljeföroreningar i vattnet, då dessa förstör watermakern. Alltså bör de ej användas i hamnar. En watermaker kan gå sönder och då är man inte självförsörjande längre.

Eftersom vi endast kommer att behöva en watermaker under de veckor (ca 6 veckor) som vi genomför atlantöverfarterna, så känns det inte som en vettig investering när vi klarar oss med vattentank, dunkar och flaskor. Om vi skulle ha seglat jordenrunt skulle vi dock ha investerat i en watermaker, eftersom de långa havsseglingarna skulle bli flera samt att det skulle bli svårare att hitta dricksvatten på de platser vi skulle besöka då. I Västindien är det relativt lätt att få tag på dricksvatten.

Vattentips

Om man väljer att köpa dricksvatten på flaska eller dunk kan man använda dessa toma flaskor och dunkar till att hämta nytt vatten med från vattentappningsställen. De toma vattendunkarna går även att använda som sopkärl under överseglingar för t.ex. plast som ej ska kastas i havet.

Många långseglare har druckit vattnet på alla platser de har besökt och ett bra tips som vi fått är att om vattnet har klorsmak, så är det bara att dekantera det ett par tre gånger så försvinner kloret. Får testa detta vid tillfälle.

Om man har tryckvatten ombord bör man stänga av tryckvattenpumpen under långa havsöverseglingar och använda de manuella hand- eller fot-pumparna istället. Då minimerar man svinnet av det dyrbara dricksvattnet.

En manuell sjövattenpump bör installeras vid diskhon i kabyssen. Med sjövattenpumpen kan man skölja den smutsiga disken samt även använda till för att få sjövatten till disken. Skölja disken gör man i en balja med sötvatten eller i den andra delen av tvådelade diskhon om man har en sådan. På detta sätt sparar man dricksvatten.

Vid tankning från vattenslang kan man använda sig av ett kolfilter med vattenslangskopplingar för att rena vattnet från färg, lukt, radon och svavelväte. Kolfiltret förbättrar även vattnets smak. Kolfiltret filtrerar ej bort virus och bakterier. Vill man få bort virus och bakterier ur vattnet måste man tillsätta reningstillsatser i vattnet.

kolfilter_2jpg

Vi köpte många vattendunkar med dricksvatten inför våra atlantöverfarter. För att lättare och utan spill kunna få ut vattnet ur dunkarna är en vattenpump som gängas på vattendunkarna bra att ha. Kostar bara 20 SEK och finns att köpa i de flesta "Kina-butiker".

IMG_6962jpg