Bottenfärgsborttagning
Eftersom vår båtklubb har infört nya regler
gällande bottenfärger, var vi tvungna att ta bort vår gamla självpolerande bottenfärg. Inga självpolerande bottenfärger är godkända av båtklubben, inte ens av Kemikalieinspektionen godkända självpolerande ostkustbottenfärger.
Vi började med att stryka på Biltemas färgborttagningsmedel (halva priset mot färgborttagningsmedel från båttillbehörsbutiken) som kläddes med plastfolie och som sedan fick stå i några timmar. Sen använde vi färgskrapor för att skrapa bort den upplösta bottenfärgen. Det gick relativt lätt och färgen som lossnade var som kladdig underredsmassa. Bottenfärgsresterna sögs upp från preseninngen på marken med en grovdammsugare och lämnades in på båtklubbens miljöcontainer. 17 timmar tog det att skrapa hela båtbotten.
Paint remover och färgskrapa från Biltema
Färgborttagningsmedel klädd med plastfolie
Renskrapad köl på SB-sida
Renskrapad köl BB-sida
Det gråa och röda som syns under den svarta bottenfärgen är den gamla epoxyn. Tyvärr var det svårt att inte även skrapa bort epoxyn. På vissa ställen skrapade vi ned till den vita gelcoaten. Detta innebär att vi kommer att behöva lägga på nya epoxy till våren.
Den observante ser att bottenfärgen på BB-sida lossnade bättre än på SB-sida. På SB-sida fick färgborttagningen verka längre (ca 4 timmar) än på BB-sida (ca 2 timmar).
BB sida klarskrapad
BB sida klarskrapad
SB sida klarskrapad
SB sida klarskrapad
När vi hade skrapat ren hela båtbotten var det dags för att börja slipa. För att kunna lägga på ny epoxy måste ALL gammal bottenfärg bort. Vi fick låna en slipmaskin från båtklubben, men först var vi tvungna att bygga ett tält runt båten, så att slipdamm inte skulle kunna komma ut på båtklubbens område.
Plasttält runt båten
Plasttält runt båten
Vårt tält fick godkänt från miljöansvarig på båtklubben. Vår båtklubb har köpt in slipmaskiner med tillhörande dammsugare som medlemmarna för låna inför detta projekt.
Lånemaskin
Trots att vi redan hade skrapat bort en hel del färg tog det tid att slipa. Totalt tog det 32 timmar att slipa rent hela botten ned till gelcoaten.
Det dammar ordentligt trots att dammsugaren är inkopplad på slipmaskinen. Kaptens stridsgasmask från Polen var ett måste!
Slipning pågår
Slipa, slipa, slipa
Sakta går det framåt
SB-sida klar!
För att hinna klart med slipningen innan slipmaskinen skulle återlämnas till klubben (man får låna den i en vecka) blev det ett nattpass med slipning.
Night sliping
RIKTIGT skönt att ha detta gjort, men kapten vill ALDRIG göra om det. Trötta armar, ömma handleder och ont i ryggen blev resultatet efter att ha stått och slipat i konstiga vinklar.
Totalt tog det 17 timmar (skapning inkl färgborttagning) + 32 timmar (slipning) = 49 timmar att får bort den gamla bottenfärgen. Det var absolut värt att skrapa botten innan slipning. Slipningen gick snabbare på de ytor där mycket gammal bottenfärg hade avlägsnats tidigare.
Klarslipad
Klarslipad
Klarslipad
Nu ska båten stå och torka ut ordentligt. Till våren blir det epoxybehandling med fem lager epoxy och sedan två lager HÅRD bottenfärg.
// Kapten
Vi började med att stryka på Biltemas färgborttagningsmedel (halva priset mot färgborttagningsmedel från båttillbehörsbutiken) som kläddes med plastfolie och som sedan fick stå i några timmar. Sen använde vi färgskrapor för att skrapa bort den upplösta bottenfärgen. Det gick relativt lätt och färgen som lossnade var som kladdig underredsmassa. Bottenfärgsresterna sögs upp från preseninngen på marken med en grovdammsugare och lämnades in på båtklubbens miljöcontainer. 17 timmar tog det att skrapa hela båtbotten.
Paint remover och färgskrapa från Biltema
Färgborttagningsmedel klädd med plastfolie
Renskrapad köl på SB-sida
Renskrapad köl BB-sida
Det gråa och röda som syns under den svarta bottenfärgen är den gamla epoxyn. Tyvärr var det svårt att inte även skrapa bort epoxyn. På vissa ställen skrapade vi ned till den vita gelcoaten. Detta innebär att vi kommer att behöva lägga på nya epoxy till våren.
Den observante ser att bottenfärgen på BB-sida lossnade bättre än på SB-sida. På SB-sida fick färgborttagningen verka längre (ca 4 timmar) än på BB-sida (ca 2 timmar).
BB sida klarskrapad
BB sida klarskrapad
SB sida klarskrapad
SB sida klarskrapad
När vi hade skrapat ren hela båtbotten var det dags för att börja slipa. För att kunna lägga på ny epoxy måste ALL gammal bottenfärg bort. Vi fick låna en slipmaskin från båtklubben, men först var vi tvungna att bygga ett tält runt båten, så att slipdamm inte skulle kunna komma ut på båtklubbens område.
Plasttält runt båten
Plasttält runt båten
Vårt tält fick godkänt från miljöansvarig på båtklubben. Vår båtklubb har köpt in slipmaskiner med tillhörande dammsugare som medlemmarna för låna inför detta projekt.
Lånemaskin
Trots att vi redan hade skrapat bort en hel del färg tog det tid att slipa. Totalt tog det 32 timmar att slipa rent hela botten ned till gelcoaten.
Det dammar ordentligt trots att dammsugaren är inkopplad på slipmaskinen. Kaptens stridsgasmask från Polen var ett måste!
Slipning pågår
Slipa, slipa, slipa
Sakta går det framåt
SB-sida klar!
För att hinna klart med slipningen innan slipmaskinen skulle återlämnas till klubben (man får låna den i en vecka) blev det ett nattpass med slipning.
Night sliping
RIKTIGT skönt att ha detta gjort, men kapten vill ALDRIG göra om det. Trötta armar, ömma handleder och ont i ryggen blev resultatet efter att ha stått och slipat i konstiga vinklar.
Totalt tog det 17 timmar (skapning inkl färgborttagning) + 32 timmar (slipning) = 49 timmar att får bort den gamla bottenfärgen. Det var absolut värt att skrapa botten innan slipning. Slipningen gick snabbare på de ytor där mycket gammal bottenfärg hade avlägsnats tidigare.
Klarslipad
Klarslipad
Klarslipad
Nu ska båten stå och torka ut ordentligt. Till våren blir det epoxybehandling med fem lager epoxy och sedan två lager HÅRD bottenfärg.
// Kapten