Vårrustning
Ibörjan av mars påbörjade vi vårrustningen av båten. Eftersom båten ligger på varv i Södertälje blir det en lång bilresa från Åkersberga inför varje båtfixardag.
Vi började med att slipa vattenlinjen. Efter fjorton månader ute på långsegling hade mycket av färgen lossnat. Samma dag bottenmålade vi.
Helgen efter var det dags att täcka av och måla om vattenlinjen, vi använder Epifanes HR-blå. Innan vi målade rengjorde vi den smala vita linjen mellan vattenlinje och bottenfärg. Kapten estimerade jobbet till max 30 minuter, men det tog 3 timmar... På gammal påväxt, som inte lossnade med vanlig cleaner, fick vi använda autosol istället och gnugga med naglarna på varje liten missfärgning/fläck/påväxt. Det fanns många sådana. Tillsist var linjen ren igen, puh!

Klart för målning

Målning klar
Bra resultat
Eftersom vattenlinjefärgen torkade långsamt, det vara bara ca 5 grader varmt ute, städade vi båten invändigt medans färgen torkade och monterade även en ny 300W inverter. Den gamla invertern gav upp på långseglingen, men vi hade som tur var en 3000W inverter som back up.
Bilen var proppfull med båtmadrasser och båtpackning (vi tömde hela båten innan hon levererades till varvet), så det tog några timmar att få ombord allt på en ranglig stege och packa in allt på sin rätta plats.
Vi satte upp vårt ARC 2020 diplom i båten och klippte till halkskydd för våra nya tjocka och langetterade båtmattor. Vi valde samma tjocka matta som vi hade tidigare, skönt att gå barfota på och mattorna isolerar skönt på vår- och höst-seglingar. Mattorna har även behandlats med ett smutsavvisande medel. Soffdynorna har varit inne på kemtvätt under vintern, så nu har vi nybåtskänsla i yachten!
ARC 2020 diplom
Nytvättade soffdynor och nya båtmattor

Nya båtmattor i hela båten
Vi återmonterade en del däcksutrustning som varvsarbetarna glömt eller monterat fel. På en liten gelcoatskada på fribordet lade vi på ny gelcoat.
Vi tog hem all köksutrustning för diskning i diskmaskin. Hittade då vår souvenir från Dominica, en ny tekanna.

Köksutrustning diskad
Souvenir från Dominica i Västindien
Två andra projekt är också påbörjade. Att laga bomkapellet och sitbrunnskapellet. Sytråden åts upp av solen under långseglingen och behöver bytas ut.

Sömnad pågår
Den tredje helgen under vårrustningen skulle vi cleana & vaxa friborden. Vi märkte dock snart att Turtle Boat Cleaner som vi har använt under många år inte kunde få friborden skinande blanka, som Turtle Boat Cleaner vanligtvis brukar. Efter behandling var friborden fortfarande matta och oxiderade. Troligen är det det salta vattnet och solen som fått friborden att oxidera. Kapten åkte då till Biltema, närmste butik som säljer båttillbehör i Södertälje, och köpte deras rubbing. Tyvärr helt värdelös... Vi fick ge upp poleringen av friborden tills vi kunde få tag på bättre poleringsprodukter.
Oxiderade fribord som inte glänser...
Istället monterade vi nya mantåg, de gamla var rostiga och skyddsplasten hade lossnat på många ställen. Planen var från början att lägga på ett nytt skyddsplastöverdrag på de gamla mantågen, men resultatet blev minst sagt dåligt. Vi fick tillbaka pengarna och köpte helt nya mantåg istället.
Bilen var återigen full med packning, så allt packades upp i båten. Sedan rengjorde vi ankarboxen i fören, som var full med smuts efter teakdäcksbytet. Innan vi åkte hem tvättade vi av halkmönstren på däck med högtryckstvätten.
Av båtgrannen fick vi tips om 3Ms poleringsprodukter, så kvällen spenderades framför datorskärmen för att läsa på om 3Ms poleringsprodukter.
Det blev en tur till Seasea dagen efter för att köpa 3Ms poleringsmaskin samt några av deras poleringsprodukter. Dyrt blev det, men det finns inga genvägar till de perfekta glänsande friborden!
3Ms poleringsprodukter inköpta
Vi köpte tre olika poleringsprodukter med tillhörande polerrondeller :
* Fast Cut Rubbing, vit kork (grovt oxiderade ytor)
* Fast Cut XL, grön kork (medium oxiderade ytor)
* Polervätska Ultrafina SE, blå kork (för bättre ytfinish)
Efter polering lade vi på ett lager Turtle vax. Det blev en VÄLDIG skillnad! All oxidering försvann och båten glänste som vanligt igen! Vi hann med en sida + akterspegeln, så polerandet fick fortsätta helgen efter.

3Ms produkter gjorde STOR skillnad!
Den fjärde helgen med båtfix innebar mer polering. Ett fribord återstod. Efter cleaning, polering med 3Ms produkter och sedan vaxning var vi klara efter 4h. Resultatet blev väldigt bra!

S/Y Lady Anns fribord glänser igen
Under helgen cleanade och vaxade vi även däck och överbyggnaden, byte några teakpluggar i teaklisten, packade in ett billass packning till i båten, tvättade fönster och polerade allt rostfritt ombord.
Nyvaxad överbyggnad och nytt teakdäck

Nyvaxad överbyggnad och nytt teakdäck
Vi provstartade värmaren, en Ardic 042-D. Värmaren fungerade perfekt sist vi använde den ute på Atlanten, men nu ville den inte ge någon värme. Vi upptäckte efter inspektion att pulsdämparen efter bränslepumpen läckte diesel. Värmaren borde dock starta ändå, så troligen finns det fler fel att hitta och fixa. Värmaren har ganska många år på nacken och det finns inte längre några reservdelar att köpa. Vi fick tipset att kontrollera om glödstiftet är ok, men vi bestämde oss ändå för att köpa en ny värmare om vi inte skulle lyckas att få igång den gamla värmaren. Vi använder båten tidig vår och sen höst, så en fungerande båtvärmare är ett måste.

Till motorbåten köpte vi förra året en Planar 2D värmare som vi är nöjda med, så vi köpte den större modellen Planar 44D till segelbåten. Vi köpte värmaren av ett finskt företag, men Planar värmare finns att få tag på även i Sverige. Dock lite dyrare här i Sverige.
Planar 44D
Under helgen rengjorde vi även vantskruvarna med Autosol då de blivit missfärgade under långseglingen. Sedan smorde vi upp dem med vantskruvsolja.
Efter cyklingen på Vlieland i Nederländerna i somras bestämde vi oss för att ta med våra två ihopfällbara cyklar i sommar. Cabin crew tyckte det var MYCKET roligare att cykla än att promenera, så nu hoppas vi på lite längre turer med barnen i sommar. Därför lämnade vi in de ihopfällbara cyklarna på service och reperation. Nu är klara för nya cykeläventyr! Till barnen tar vi med deras vanliga cyklar.
I helgen fortsätter vårrsutningen med värmarfelsökning, slipning och lackering av rattpedistal, montering av vantskruvar, gelcoatreperation på däck och provstartning av motor. Den 21/4 sjösätter vi, så snart är vi ute på havet igen!
// Kapten
Vi började med att slipa vattenlinjen. Efter fjorton månader ute på långsegling hade mycket av färgen lossnat. Samma dag bottenmålade vi.
Helgen efter var det dags att täcka av och måla om vattenlinjen, vi använder Epifanes HR-blå. Innan vi målade rengjorde vi den smala vita linjen mellan vattenlinje och bottenfärg. Kapten estimerade jobbet till max 30 minuter, men det tog 3 timmar... På gammal påväxt, som inte lossnade med vanlig cleaner, fick vi använda autosol istället och gnugga med naglarna på varje liten missfärgning/fläck/påväxt. Det fanns många sådana. Tillsist var linjen ren igen, puh!
Klart för målning
Målning klar
Bra resultat
Eftersom vattenlinjefärgen torkade långsamt, det vara bara ca 5 grader varmt ute, städade vi båten invändigt medans färgen torkade och monterade även en ny 300W inverter. Den gamla invertern gav upp på långseglingen, men vi hade som tur var en 3000W inverter som back up.
Bilen var proppfull med båtmadrasser och båtpackning (vi tömde hela båten innan hon levererades till varvet), så det tog några timmar att få ombord allt på en ranglig stege och packa in allt på sin rätta plats.
Vi satte upp vårt ARC 2020 diplom i båten och klippte till halkskydd för våra nya tjocka och langetterade båtmattor. Vi valde samma tjocka matta som vi hade tidigare, skönt att gå barfota på och mattorna isolerar skönt på vår- och höst-seglingar. Mattorna har även behandlats med ett smutsavvisande medel. Soffdynorna har varit inne på kemtvätt under vintern, så nu har vi nybåtskänsla i yachten!

ARC 2020 diplom

Nytvättade soffdynor och nya båtmattor

Nya båtmattor i hela båten
Vi återmonterade en del däcksutrustning som varvsarbetarna glömt eller monterat fel. På en liten gelcoatskada på fribordet lade vi på ny gelcoat.
Vi tog hem all köksutrustning för diskning i diskmaskin. Hittade då vår souvenir från Dominica, en ny tekanna.

Köksutrustning diskad

Souvenir från Dominica i Västindien
Två andra projekt är också påbörjade. Att laga bomkapellet och sitbrunnskapellet. Sytråden åts upp av solen under långseglingen och behöver bytas ut.

Sömnad pågår
Den tredje helgen under vårrustningen skulle vi cleana & vaxa friborden. Vi märkte dock snart att Turtle Boat Cleaner som vi har använt under många år inte kunde få friborden skinande blanka, som Turtle Boat Cleaner vanligtvis brukar. Efter behandling var friborden fortfarande matta och oxiderade. Troligen är det det salta vattnet och solen som fått friborden att oxidera. Kapten åkte då till Biltema, närmste butik som säljer båttillbehör i Södertälje, och köpte deras rubbing. Tyvärr helt värdelös... Vi fick ge upp poleringen av friborden tills vi kunde få tag på bättre poleringsprodukter.

Oxiderade fribord som inte glänser...
Istället monterade vi nya mantåg, de gamla var rostiga och skyddsplasten hade lossnat på många ställen. Planen var från början att lägga på ett nytt skyddsplastöverdrag på de gamla mantågen, men resultatet blev minst sagt dåligt. Vi fick tillbaka pengarna och köpte helt nya mantåg istället.
Bilen var återigen full med packning, så allt packades upp i båten. Sedan rengjorde vi ankarboxen i fören, som var full med smuts efter teakdäcksbytet. Innan vi åkte hem tvättade vi av halkmönstren på däck med högtryckstvätten.
Av båtgrannen fick vi tips om 3Ms poleringsprodukter, så kvällen spenderades framför datorskärmen för att läsa på om 3Ms poleringsprodukter.
Det blev en tur till Seasea dagen efter för att köpa 3Ms poleringsmaskin samt några av deras poleringsprodukter. Dyrt blev det, men det finns inga genvägar till de perfekta glänsande friborden!

3Ms poleringsprodukter inköpta
Vi köpte tre olika poleringsprodukter med tillhörande polerrondeller :
* Fast Cut Rubbing, vit kork (grovt oxiderade ytor)
* Fast Cut XL, grön kork (medium oxiderade ytor)
* Polervätska Ultrafina SE, blå kork (för bättre ytfinish)
Efter polering lade vi på ett lager Turtle vax. Det blev en VÄLDIG skillnad! All oxidering försvann och båten glänste som vanligt igen! Vi hann med en sida + akterspegeln, så polerandet fick fortsätta helgen efter.

3Ms produkter gjorde STOR skillnad!
Den fjärde helgen med båtfix innebar mer polering. Ett fribord återstod. Efter cleaning, polering med 3Ms produkter och sedan vaxning var vi klara efter 4h. Resultatet blev väldigt bra!

S/Y Lady Anns fribord glänser igen
Under helgen cleanade och vaxade vi även däck och överbyggnaden, byte några teakpluggar i teaklisten, packade in ett billass packning till i båten, tvättade fönster och polerade allt rostfritt ombord.

Nyvaxad överbyggnad och nytt teakdäck

Nyvaxad överbyggnad och nytt teakdäck
Vi provstartade värmaren, en Ardic 042-D. Värmaren fungerade perfekt sist vi använde den ute på Atlanten, men nu ville den inte ge någon värme. Vi upptäckte efter inspektion att pulsdämparen efter bränslepumpen läckte diesel. Värmaren borde dock starta ändå, så troligen finns det fler fel att hitta och fixa. Värmaren har ganska många år på nacken och det finns inte längre några reservdelar att köpa. Vi fick tipset att kontrollera om glödstiftet är ok, men vi bestämde oss ändå för att köpa en ny värmare om vi inte skulle lyckas att få igång den gamla värmaren. Vi använder båten tidig vår och sen höst, så en fungerande båtvärmare är ett måste.

Till motorbåten köpte vi förra året en Planar 2D värmare som vi är nöjda med, så vi köpte den större modellen Planar 44D till segelbåten. Vi köpte värmaren av ett finskt företag, men Planar värmare finns att få tag på även i Sverige. Dock lite dyrare här i Sverige.
Planar 44D
Under helgen rengjorde vi även vantskruvarna med Autosol då de blivit missfärgade under långseglingen. Sedan smorde vi upp dem med vantskruvsolja.
Efter cyklingen på Vlieland i Nederländerna i somras bestämde vi oss för att ta med våra två ihopfällbara cyklar i sommar. Cabin crew tyckte det var MYCKET roligare att cykla än att promenera, så nu hoppas vi på lite längre turer med barnen i sommar. Därför lämnade vi in de ihopfällbara cyklarna på service och reperation. Nu är klara för nya cykeläventyr! Till barnen tar vi med deras vanliga cyklar.
I helgen fortsätter vårrsutningen med värmarfelsökning, slipning och lackering av rattpedistal, montering av vantskruvar, gelcoatreperation på däck och provstartning av motor. Den 21/4 sjösätter vi, så snart är vi ute på havet igen!
// Kapten