Galicien och svenskarna

Vi blev kvar i viken vid Corme i flera dagar. Det blev lata dagar i solen med strandbesök, bad från båtarna, samt en och annan tur in till den lilla pittoreska staden/byn för små inköp i den lilla spanska lanthandeln och en glass eller två.

Cormes ankringsvik med Malla och Lady Ann

En dag tog vi jollen ut till en av flera grottor och Albin och Carro tog mod till sig och simmade in.

Grottutforskning på gång

Kapten i Corme

Cabin girl Malin i Corme

Cabin boy Albin lite trött efter bad

Bad tillsammans med besättningen på S/Y Malla

Nybadad Malin

Strandlek i Corme

Efter tre dagar kände Carro och Agota i S/Y Malla att det var dags att skruva upp aktivitetsnivån en aning och tog en vandring längs bergskammen bort till nästa vik. Solen gassade och innan vi vände om blev det ett svalkande dopp. Utsikten längs vår vandringsstig var bedårande men som vanligt lyckades vi inte riktigt fånga dess storslagenhet med kameran.

Vy över viken i Corme

Corme

Under en av jolleturerna in mot byn stoppades äldste sonen i S/Y Malla, Kevin, av ett spanskt par i en mindre motorbåt. De erbjöd honom en hink med blåmusslor, och Kevin tackade glatt ja, bjöd in oss fyra på middag och meddelade sedan sina föräldrar om kvällens planer. Agota, som uppenbarligen är något av en mästerkock, kokade sedan musslor i vin åt båda besättningarna och en utsökt middag intogs sedan i "Malla".

Nykokade musslor

Albin vågade provsmaka en mussla!!

Följande kväll fick vi sällskap av ytterligare två svenska båtar som vi haft kontakt med under vår färd söderut. Klas, Anna, Linus och Emma på S/Y Skyline och Anette och Christer på S/Y Modesty. Sammanlagt är vi nu fyra svenska båtar som gör sällskap längs Galiciens kust. Kvällarna spenderas således oftast på endera båt, där vi delar med oss av både seglingserfarenheter och andra rövarhistorier medan barnen varvar skärmspel med brädspel och klockan går alldeles för fort. Och visst är vi många, men ni vet ju; finns det hjärterum - finns det...

Fyra svenska besättningar. Agota & Johannes i S/Y Malla, Anette & Christer i S/Y Modesty och Anna & Klas i S/Y Skyline

Cabin crews från tre båtar samlade

Till slut kände vi oss ändå färdiga med Corme och tog oss vidare till nästa vik. Det blev en lugn segling ned mot Ria Camarinas, men så fort vi styrt in mot rian blåste det upp rejält. Vi tog oss långt in i viken för att få någorlunda lä men det krävdes tre ankringsförsök innan vi lyckades få fäste. Dock fortsatte vinden att friska i så vi vågade inte lämna båten obevakad. Carro och Malin följde med Agota, Kevin och Felix in till stan för att handla mat, medan Lasse och Albin vaktade båten. Ankaret satt dock säkert och lagom till middagen mojnade också vinden.

Igår fortsatte vi söderut mot Ria Muros där vi nu befinner oss. Efter många dagar med sovmorgon kändes det nästan overkligt när klockan ringde strax efter sex. Det var fortfarande mörkt ute och vi kom överens om att vi kunde slumra en halvtimme till. Men strax efter sju kastade vi ändå loss. Morgonen var kall och dagen fortsatte likadan. Halvvägs mot Muros blev det dimma och återigen var vi tacksamma över vår radar som hjälpte oss att navigera förbi mötande segel- och motorbåtar. Dimman höll i sig en lång bit och vi bestämde oss därför för att gå in i marinan, med siktet inställt på en varm dusch, fylld vattentank och klädtvätt. Lagom till att vi skulle lägga till lättade dock dimman, men vi stod fast vid vårt beslut och valde ändå bryggplats i marinan.

S/Y Malla under färd

Dimma ute till havs

Vi såg aldrig Cabo finisterre, men enligt plotterna passerade vi ganska nära

Medan Carro och barnen passade på att dra till stranden när solen äntligen sken gick Lasse till hamnkontoret för att betala hamnavgift och sätta igång med tvätten. Hamnkaptenen pratade spanska med Lasse som snabbt förklarade att han inte behärskade språket, varpå hamnkaptenen drog till med en lång harang på spanska och avslutade med "This is Spain!". Sedan log han och gick över till nästintill perfekt engelska. När han för tredje gången frågade Lasse om han trots allt ändå inte var med i någon "cruising association" svarade Lasse slutligen ja. Då så, sa hamnkapten och gav oss 15% rabatt på hamnavgiften.

Tvätt på tork överallt på yachten

Ett återkommande tema senaste veckorna har varit den kalla vattentemperaturen. Vi envisas med att tro att det ska bli varmare ju längre söderut vi kommer så besvikelsen var ganska stor när vi strax före Muros konstaterade att termometern visade 13,5 grader... Det blev dock något varmare inne i viken och idag, när vi flyttat ut för ankare ännu längre in var det till och med 17,5 grader, vilket efter de senaste veckorna kändes riktigt varmt, haha.

73E0C18D-C13C-436F-B852-0D81FBCDAFD9JPG
Carro tycker det är liiite kallt i norra Spanien

Vi är ju fortfarande på jakt efter en SUP/paddelbräda, men hittade idag i alla fall en mindre bräda som var till nöje för både stora och små. Felix på "Malla" bjöd också Albin på en åktur efter deras jolle och det gick galant!

Malin nöjd med nya brädan

KUL!!!!

Felix drar runt på Albin i Muros

Carro gillar även hon brädan!

Kapten hittade cabin boys badbyxor efter att de blåst ned i havet

Vi fortsätter leva på hoppet om varmare vatten söderut och ger oss imorgon av mot den första ön i naturreservatet, Isla Ons, efter att idag ha fått godkänt ankringstillstånd.

Ankringstillstånd fixat!

Dagarna i Corme är nog ändå det som vi kommer minnas bäst från den senaste veckan och Agota på S/Y Malla har beskrivit dem i ett målande blogginlägg på sin hemsida, www.buoyant.nu.