Tips från S/Y Lady Ann

Nedan presenterar vi några tips som vi skrivit ned under vår långsegling. Kanske kan komma till nytta för andra långseglare som ska ut på böljan den blå.

- Klädnypor försvinner och går sönder i solen - köp många

- Lingonsylt finns inte utomlands (finns dock på Ikea-varhus i Portugal och på Kanarieöarna)

- Pärlsocker, vaniljsås, vaniljsocker, grövre mjölsorter finns inte utomlands

- Matlagningsgrädde finns inte i Västindien. Köp på Kanarieöarna. Finns matlagningsgrädde som inte behöver förvaras kallt.

- Skriv ner recept inför havsöverfarter, på allt ni kan tänkas vilja baka!

- Köp med svenska konserver om du gillar Ravioli, Gulasch, Ärtsoppa. Vi hittade bara en konserv utomlands som vi gillade. Det var franska Super Us Biff Bourgone.

- Köp med svenskt godis och choklad i mängder. Godiset och chokladen utomlands är inte lika god som hemma i Sverige! Kapten är en gottegris och kan således uttala sig med säkerhet om detta! En chokladkaka i Bequia kostar för övrigt 100 SEK...

- Coca Cola är dyrare i Västindien än hemma, utom på Saint Lucia. Men köp inte burk-cola där, köp flask-cola! Saint Lucia har ett eget bryggeri som tappar på flaska. Burkarna importeras och är därför dyrare. Cola Zero och Cola light är svårt att få tag på i Västindien.

- Vatten finns att få tag på i Västindien utan problem. Det är avsaltat havsvatten eller insamlat regnvatten man får i kranen. (Utan klor i) Vi klarade oss utan watermaker. Dricksvatten finns även att köpa i 5 liters dunkar i Västindien.

- Spara 5-liters vattendunkarna. De kan användas till att förvara sopor i på havsseglingar och vi fyllde dem även med duschvatten för att kunna skölja av oss efter bad.

- Vi hade med runt 640 liter vatten ombord på Atlantöverseglingarna + läsk + mjölk + juice i stora mängder. På båda Atlantöverseglingarna hade vi ca hälften av vattnet kvar.

- Vattentankreningstabletter och vattenreningstabletter är bra att ha med sig. En gång luktade och smakade vårt vatten alger. Tabletterna rengjorde vattentanken och efter det hade vi inte fler problem med vattnet.

- Klorin i septiktanken är bra när det börjar att lukta i värmen. Pumpa upp klorin och vatten. Ut och segla så att vattnet+klorinet sköljer runt ordentligt i septiktanken. Töm septiktanken och lukten är borta!

- ALLT är dyrare i Västindien än i Europa. Bunkra så mycket som möjligt på Kanarieöarna och ta med svenska varor hemifrån! Bunkringsmöjligheterna på Kanarieöarna är väldigt bra! Speciellt på Gran Canaria och Teneriffa. En ananas i Västindien kostar 100 SEK.

- I Västindien fanns det bra mataffärer (enligt oss) i Saint Lucia - Rodney Bay, Antigua, Dominica - Rosseau, de franska öarna, franska sidan på Saint Martin. Bequia var ok, men inte mer.

- Gummijolle i PVC fungerar utmärkt en säsong i Västindien. Man behöver inte köpa en gummijolle i Hypalon.

- Vindroder skulle vi inte ge oss av utan. Vi har ett Hydrovane och det styrde störtsa delen av våra havsetapper. Kombination med autopilot är perfekt.

- Autopilot är ett måste. Vi har en äldre Raymarine S1G och en extra i reserv ombord. När man kör motor fungerar inte vindrodret utan då måste autopiloten styra. Även på havsetapperna har vi använt autopiloten när vindriktningen inte har varit optimal för vindrodret. Således har vi inte styrt mycket själva på havsetapperna.

- 50 meter ankarkätting räckte för oss. Vi hade skarvat på 40 meter lina, men så mycket kätting+lina behövde vi aldrig. Oftast ankrar man på ca 4-5 meters djup.

- Över Atlanten behöver man MYCKET bränsle. Vi trodde att det alltid blåser på Atlanten. ICKE!! Vill man inte driva så måste man köra motor och således ha mycket diesel. På vägen till Västindien hade vi 310 liter diesel ombord. På hemvägen över Atlanten hade vi 400 liter diesel. Så ha med många extra bränsledunkar.

- Köp filter och servicedelar till motorn hemma. Enklare att få tag på hemma. Motorolja finns att få tag på överallt.

- Vi använder en tanktratt som filtrerar bort vatten och partiklar i dieseln vid tankning. Vi tillsätter även alltid en skvätt dieselmedel för att minska risken för att få dålig diesel i tanken. I Rodney Bay och i Sint Maarten fick vi dålig diesel...

- Alla marinor i Västindien är INTE dyra. För vår båt var det ofta samma pris som hemma i Sverige. 250 - 300 SEK per dygn. Dock så betalar man alltid extra för förbrukat vatten och el.

- I Västindien lämnar man bort sin smutstvätt till tvättfirmor. Det kostar lika mycket som att tvätta själv i en tvättinrättning (om det finns). De kommer ofta och hämtar upp smutstvätten med båt och lämnar tillbaka den tvättade tvätten samma dag. Kostar ca 35 ECD (100 SEK) per maskin

- I Europa är det bra att spara på 1 Euro och 2 Euro mynt! Tvättmaskinerna tar endast myntbetalning och affärer m.m. runt tvättinrättningen är INTE intresserade av att växla.

- Vi har en dramaten-vagn eller en s.k. kärringvagn ombord. Jättebra att ha när man ska bunkra mat! Ta med egna bra kassar till affären. Påsarna/kassarna som finns i affärerna är inte så bra.

- Vi hade endast med svenska gasolflaskor, tre stycken PC5. Vi hade inga som helst problem att få dem fyllda. Vi fyllde i Portugal - Lagos 10 Euro, Kanarieöarna Las Palmas 5 Euro, St Lucia 150 SEK, Bequia 180 SEK, Antigua 180 SEK, St Martin 180 SEK. Även i Horta på Azorerna kan man fylla svenska flaskor. En gasoltub räckte i ca 6 veckor för oss. 

- Elmässigt hade vi inga problem i Västindien med våra 305W solceller samt Rutland 1200 vindgenerator. Vi hade alltid fullt i batterierna. På överseglingen till Västindien ger vindgeneratorn inte mycket ström, så då var det endast solcellerna som laddade. Efter några molniga dagar fick vi starta motorn för att ladda batterierna.

- Vi har en vanlig kylkompressor till kylen och den var det som drog mest ström ombord i värmen. Vi har ingen frys ombord.

- Cruising guides är bra att ha med. Vi köpte våra via Adlibris och Bokus. Står en massa bra tips i dem!

- Mobildata i Västindien - vi köpte ett Digicell simkort i Saint Lucia. 150 GB kostade ca 900 SEK. Det bra med just detta Saint Lucia Digicell simkort var att det även fungerade i SVG och Dominica där de lokala Digicell mobildatat var MYCKET dyrare. Vi kunde fylla på med 150 GB medan andra endast kunde fylla på med 15 GB som kostade mycket mer. Mobiltäckningen runt om i Västindien var mycket bra! För att fylla på mobildata på vårt simkort använde vi oftast denna site:  Mobile recharge

- Vi hade Navionics sjökort i plottern samt Navionics sjökort i våra IPads för hela vår segling. De stämde väldigt bra och med Navionics i IPad var det väldigt enkelt att kolla upp tidvatten och strömmar. Vi hade även med paperskort för hela seglingen samt sjökort i datorn.

- Restauranger i Västindien har oftast endast fisk, kyckling eller lobster. Inte kaptens favoriter direkt...DOCK så fanns det några undantag. Tribu på Mayreau, Papas och Jacks på Bequia, alla restauranger i Rodney Bay och på Antigua finns många bra restauranger.

- Innan vi kom till Västindien hade vi hört mycket om boat boys. Mest negativt. Vi träffade inte på så många alls. De få vi träffade kunde ta ett nej utan problem.

- Appen WhatsApp används flitigt av ALLA i Västindien. Agenter, sjukhus, Port Health, tvätterier använder alla WhatsApp för kommunikation.

- Spackelspadar i plast är bra att ha för att skrapa botten. Det är nästan 30 grader i vattnet i Västindien så det växer ordentligt, trots giftfärg.

- VISA och Mastercard fungerar i Västindien, men många vill ha kontantbetalning i ECD eller USD. Euros på de franska öarna. I Tyskland och Nederländerna fungerar inte alltid VISA och Mastercard, så ha alltid med kontanter till mataffären.

- Vi hade hört att in-/ut-klarering i Västindien kunde ta väldigt lång tid. Så var det inte. Oftast var vi klara på 15-20 minuter. På Antigua gick utklareringen dock inte så bra, se bloggen för mer info.

- Väderdata och kommunikation ute till havs sköttes med vår Iridium Go satellittelefon med PredictWind abonnemang. Väldigt enkelt och smidigt att ringa, smsa, ladda ned väderdata och maila.

- Ha sittdynor till sittbrunnen, så det räcker till gäster också. Träsmak är inte trefligt!

- Till hemseglingen över Atlanten behöver man varma kläder! Underställ, mjukiskläder + sjöställ använde vi ofta! Om ni har med barn ombord, ha med varma kläder i större storlek!

-  Till hemseglingen över Atlanten använde vi dieselvärmaren ofta. Kallt och fuktigt ombord då vattentemperaturen sjunker.

// Kapten och Carro