Hydrovane vindroder monterat
I förra loggboksinlägget lovade vi en bild på den nya ankarsprintlåsningen. Så håll till godo:
Ankarsprint på plats
I helgen monterade vi vårt nya Hydrovane vindroder. Eftersom vi endast är två vuxna ombord som kan styra valde vi att satsa på dubbla självstyrningssystem, vindroder + autopilot. Egentligen trippla eftersom vi har en extra autopilot i reserv. Att valet föll på Hydrovane beror på att vindrodret kan monteras off-center, dvs det behöver inte monteras mitt på akterspegeln, utan någon styrningsförsämring. Vi vill ha nedgången till badplattform och badstege fritt, så off-center är ett måste. Hydrovane kan även användas som nödroder om huvudrodret av någon anledning skulle gå sönder. Hydrovane anses vara havets "Rolls Royce" bland vindroder och det kostar därefter, men det får alltid högt betyg av de båtar som använt Hydrovane under långa seglingar.
Vi hade lusläst installationsanvisningarna och även tittat på de installationsvideor som Hydrovane lagt ut. De var till stor hjälp! För att kunna måtta in vindrodret ordentligt reste vi upp radarstolpen och täckte av akterdäcket på båten.
Carro måttar in vindrodret mha ett plaströr
En stor fördel med just Hydrovane är att de kan monteras off-center. Vi ville inte att vindrodret skulle blockera nedgången till badplattformen och badstegen, så vi placerade vindrodret på styrbordssidan på akterspegeln.
Först ska det övre H-fästet monteras. Eftersom akterspegeln är välvd, så slipade vi till en distans i teak som formades efter skrovet. Därefter kunde vi bulta fast H-fästet. Viktigt är att det första H-fästet monteras så att plaströret/vindrodret hamnar rätt vertikalt höger-vänster. Avståndet mellan H-fästet och drive unit (metallklumpen mitt på vindrodret) får inte vara större än 46 cm.
Övre H-fäste monterat
På insidan av båten ska man montera en bit rostfriplåt på bultarna för att fördela kraften på en större yta.
Rostfriaplåtar på insidan för att fördela krafterna
Sedan var det dags att borra hål i badplattformen. Vindrodret har en diameter på 51 mm, men vi borrade ett hål på 63 mm.
Hål i badplattformen
Hål i badplattformen sett från undersidan
Sedan var det dags för det andra H-fästet. Här behövde vi använda tre distansbitar i teak, varav det innersta fick slipas till efter välvningen på skorvet. I detta steg är det viktigt att de båda H-fästena hamnar rätt vertikalt akterut-förut. Stagen till badplattformen var lite i vägen när vi skulle borra hålen, men en snabb biltur hem till verkstaden för att hämta lååånga borrar avhjälpte det hela.
De mått man måste förhålla sig till är avståndet mellan det undre H-fästet och slutet på det 51 mm tjocka vindroderröret som ska vara mellan 5 - 25 cm samt avståndet mellan tappen och vattenlinjen som ska vara ca 2,5 cm. Värt att nämna är även de plastbussningar som ska sitta i varje H-fäste. Bussningen har en skåra vilken ska linjera med skåran/öppningen i H-fästet. Lätt att glömma bort vid monteringen!
Undre H-fäste monterat
Sedan var det dags att montera vindflöjel och rodret. Inga konstigheter med det och de tester/kontroller som skulle utföras enligt manualen fungerade utan anmärkning.
Kapten nöjd med flöjeln
Hydrovane vindroder på plats
Klart!
En del småsaker återstår, såsom att kapa de undre bultarna på insidan av båten, dra manöverlina och skära bort överflödig sikaflex från H-fästena.
Ett avklarat projekt innebär nästan alltid att ett nytt projekt måste genomföras. För vissa vindriktningar kommer vindflöjeln att slå in i radarstolpen. Därför måste vi flytta radarstolpen lite mer åt styrbord. Inga större problem, men ändå ett projekt till att fixa.
// Kapten
Ankarsprint på plats
I helgen monterade vi vårt nya Hydrovane vindroder. Eftersom vi endast är två vuxna ombord som kan styra valde vi att satsa på dubbla självstyrningssystem, vindroder + autopilot. Egentligen trippla eftersom vi har en extra autopilot i reserv. Att valet föll på Hydrovane beror på att vindrodret kan monteras off-center, dvs det behöver inte monteras mitt på akterspegeln, utan någon styrningsförsämring. Vi vill ha nedgången till badplattform och badstege fritt, så off-center är ett måste. Hydrovane kan även användas som nödroder om huvudrodret av någon anledning skulle gå sönder. Hydrovane anses vara havets "Rolls Royce" bland vindroder och det kostar därefter, men det får alltid högt betyg av de båtar som använt Hydrovane under långa seglingar.
Vi hade lusläst installationsanvisningarna och även tittat på de installationsvideor som Hydrovane lagt ut. De var till stor hjälp! För att kunna måtta in vindrodret ordentligt reste vi upp radarstolpen och täckte av akterdäcket på båten.
Carro måttar in vindrodret mha ett plaströr
En stor fördel med just Hydrovane är att de kan monteras off-center. Vi ville inte att vindrodret skulle blockera nedgången till badplattformen och badstegen, så vi placerade vindrodret på styrbordssidan på akterspegeln.
Först ska det övre H-fästet monteras. Eftersom akterspegeln är välvd, så slipade vi till en distans i teak som formades efter skrovet. Därefter kunde vi bulta fast H-fästet. Viktigt är att det första H-fästet monteras så att plaströret/vindrodret hamnar rätt vertikalt höger-vänster. Avståndet mellan H-fästet och drive unit (metallklumpen mitt på vindrodret) får inte vara större än 46 cm.
Övre H-fäste monterat
På insidan av båten ska man montera en bit rostfriplåt på bultarna för att fördela kraften på en större yta.
Rostfriaplåtar på insidan för att fördela krafterna
Sedan var det dags att borra hål i badplattformen. Vindrodret har en diameter på 51 mm, men vi borrade ett hål på 63 mm.
Hål i badplattformen
Hål i badplattformen sett från undersidan
Sedan var det dags för det andra H-fästet. Här behövde vi använda tre distansbitar i teak, varav det innersta fick slipas till efter välvningen på skorvet. I detta steg är det viktigt att de båda H-fästena hamnar rätt vertikalt akterut-förut. Stagen till badplattformen var lite i vägen när vi skulle borra hålen, men en snabb biltur hem till verkstaden för att hämta lååånga borrar avhjälpte det hela.
De mått man måste förhålla sig till är avståndet mellan det undre H-fästet och slutet på det 51 mm tjocka vindroderröret som ska vara mellan 5 - 25 cm samt avståndet mellan tappen och vattenlinjen som ska vara ca 2,5 cm. Värt att nämna är även de plastbussningar som ska sitta i varje H-fäste. Bussningen har en skåra vilken ska linjera med skåran/öppningen i H-fästet. Lätt att glömma bort vid monteringen!
Undre H-fäste monterat
Sedan var det dags att montera vindflöjel och rodret. Inga konstigheter med det och de tester/kontroller som skulle utföras enligt manualen fungerade utan anmärkning.
Kapten nöjd med flöjeln
Hydrovane vindroder på plats
Klart!
En del småsaker återstår, såsom att kapa de undre bultarna på insidan av båten, dra manöverlina och skära bort överflödig sikaflex från H-fästena.
Ett avklarat projekt innebär nästan alltid att ett nytt projekt måste genomföras. För vissa vindriktningar kommer vindflöjeln att slå in i radarstolpen. Därför måste vi flytta radarstolpen lite mer åt styrbord. Inga större problem, men ändå ett projekt till att fixa.
// Kapten