Höst 2023
I slutet av augusti seglade vi iväg tillsammans med Carros kusin Fredrik och hans fru Petra till Finnhamn för att fira Petras födelsedag.
Mot Finnhamn
Väl i hamn blev det lite drinkar och mer skumpa innan vi promenerade till Finnhamns krog.
Drinkar i S/Y Lady Ann
Carro och Petra på Finnhamns krog
Fredrik och kapten
Tack för en jättetrevlig helg!
Helgen efter seglade kapten och cabin crew till Ekholmen medan Carro var iväg på jobbkick-off. Bastubad och slapp i båten var skönt!
Kapten passade på att montera vår nya ankarsvirvel, Mantus Anchor Swivel S2.

Ankarsvirvel monterad
I somras märkte vi att våra solcellspaneler inte gav lika mycket ström som tidigare. När vi felsökte upptäckte vi att - ingången på regulatorn hade börjat att rosta.

Rostig - ingång
Regulatorn används även till vindgeneratorn och köptes från Watski för 5 år sedan, men tyvärr hade garantin gått ut. Watski hade dock en begagnad på hyllan som vi kunde få gratis. Stort tack för det Watski!

Rutland 1200 Controller (regulator)
Även - kablarna till solcellspanelerna hade börjat korrodera, trots att vi använt förtennadekablar. Vi bytte därför även alla kablar till solcellspanelerna. Efter kabelbytet fick vi bra laddning igen!
Bra laddning trots höstsol.
Vi kontaktade även Marlec som tillverkat vår vindgenerator och regulator och via dem fick vi köpa en sprillans ny regulator till ett reducerat pris. Tyvärr är svenska kronan rätt dålig mot pundet, så regulatorn blev dyr ändå och givetvis fick vi betala tull och moms också... SUCK.
Marlec skickade även gratis med en ny solpanelskontakt till vår gamla regulator. Kapten har nu lött dit den och således har vi tre stycken fungerande regulatorer. Back up är alltid bra att ha :)

Ny solpanelskontakt

Gammal solpanelskontakt bortlödd

Ny solpanelskontakt fastlödd

Klart - som ny
I helgen var vi ute med yachten, tyvärr för näst sista gången (den här säsongen). Vi kom till Grinda där det dagen till ära var skördefest. Cabin crew passade på att rida ponnysar och de fick även var sin hästsko. Grinda gård sålde även kött, så vi passade på att köpa lite lammkött.

Malin & Rally

Albin & Disa

Fika på skördefesten

Grisarna har blivit lite större sen vi såg dem senast i maj

Grinda
I Grinda gästhamn använder de mooringlinor (sjunkande linor som är fästa i bryggan och i den andra ändan i en bojsten på botten) till förtöjning, inte vår favorit direkt. För det första är de väldigt smutsiga och för det andra är det alltid en risk att få in mooringlinan i propellern när man ska iväg.
I söndags när vi skulle åka hem kollade kapten som vanligt att mooringlinan sjönk till botten innan vi backade ut ur hamnen. Någon meter ut stannade plötsligt motorn och med hjälp av några båtgrannar kunde vi dra oss tillbaka till bryggan igen. Kapten misstänkte direkt att mooringlinan hade fastnat i propellern, men han förstod inte hur det kunde ha skett när linan sjunkit ned till botten...
Kapten fick hoppa i våtdräkten och hoppa ned i det 15-gradiga vattnet med cyklopet på. Mooringlinan hade fastnat i propellern... Tyvärr hade mooringlinan lagt sig ovan på rodret när linan sjönk till botten och när vi backade ut fastnade mooringlinan i propellern. Som tur var kunde kapten trassla upp mooringlinan som satt rätt hårt runt propeller och propelleraxel utan att behöva skära av mooringlinan. 20 minuter senare kunde vi lossa förtöjningarna och styra hemåt. Besättningen har fortfarande inga högre tankar om mooringlinor.
Nästa helg är det stängningshelg på Ekholmen och det blir även vår sista helgsegling för i år. Veckan efter ska yachten mastas av och sedan till helgen ska hon upp på land.
För att få lite båtkänsla under hösten och vintern har vi köpt några båtböcker som kan pigga upp i mörkret.

Nya båtböcker!
// Kapten & Carro