Vatten är livsnödvändigt och det gäller att med sig tillräckligt med
vatten ombord vid en längre översegling. Man brukar räkna med att en
person behöver ca 4 liter vatten per dag. Vi är fyra personer, varav två
är barn, ombord och kommer således att behöva 16 liter vatten per dag.
Om vi räknar med att vår atlantöversegling kommer att ta ca 3 veckor,
dvs 21 dagar, kommer vi att behöva 21 x 16 = 336 liter vatten ombord.
Vattentanken ombord rymmer 300 liter, vilket innebär att vi utöver detta
behöver 36 liter vatten extra. Vi kommer dock att ha med mer vatten än
vad vi beräknar att göra av med för säkerhets skull. Om vattentanken
skulle börja läcka eller om vattnet av någon annan anledning inte skulle
gå att dricka, så måste vi ha en back up med vatten. Back upen kommer
att bestå av ihopvikbara vattendunkar (tar mindre plats när vi inte
använder dem) på 20 liter/st och även köpt vatten i flaskor och dunkar.
Tanken är att ha ca 250 liter extra vatten med ombord i dunkar och
flaskor. Utöver detta kommer vi även ha många liter annan drickfärdig
dryck såsom juicer och läsk.
Vi har givetvis funderat på en
watermaker för att bli självförsörjande med dricksvatten. Nackdelen med
en watermaker är att de kostar mycket pengar och den måste underhållas
för att fungera felfritt. Helst ska en watermaker även användas dagligen
för att filter m.m. ska fungera bra. Rengöringsvätskor samt filter
kostar också en hel del. Watermakern ska endast användas där man med
100% säkerhet vet att det inte finns oljeföroreningar i vattnet, då
dessa förstör watermakern. Alltså bör de ej användas i hamnar. En
watermaker kan gå sönder och då är man inte självförsörjande längre.
Eftersom vi endast kommer att behöva en watermaker under de veckor (ca 6
veckor) som vi genomför atlantöverfarterna, så känns det inte som en
vettig investering när vi klarar oss med vattentank, dunkar och flaskor.
Om vi skulle ha seglat jordenrunt skulle vi dock ha investerat i en
watermaker, eftersom de långa havsseglingarna skulle bli flera samt att
det skulle bli svårare att hitta dricksvatten på de platser vi skulle
besöka då. I Västindien är det relativt lätt att få tag på dricksvatten.
Om man väljer att köpa dricksvatten på flaska
eller dunk kan man använda dessa toma flaskor och dunkar till att hämta
nytt vatten med från vattentappningsställen. De toma vattendunkarna går
även att använda som sopkärl under överseglingar för t.ex. plast som ej
ska kastas i havet.
Många långseglare har druckit vattnet på
alla platser de har besökt och ett bra tips som vi fått är att om
vattnet har klorsmak, så är det bara att dekantera det ett par tre
gånger så försvinner kloret. Får testa detta vid tillfälle.
Om
man har tryckvatten ombord bör man stänga av tryckvattenpumpen under
långa havsöverseglingar och använda de manuella hand- eller fot-pumparna
istället. Då minimerar man svinnet av det dyrbara dricksvattnet.
En manuell sjövattenpump bör installeras vid diskhon i kabyssen. Med
sjövattenpumpen kan man skölja den smutsiga disken samt även använda
till för att få sjövatten till disken. Skölja disken gör man i en balja
med sötvatten eller i den andra delen av tvådelade diskhon om man har en
sådan. På detta sätt sparar man dricksvatten.
Vid tankning från vattenslang kan man använda sig av ett kolfilter
med vattenslangskopplingar för att rena vattnet från färg, lukt, radon
och svavelväte. Kolfiltret förbättrar även vattnets smak. Kolfiltret
filtrerar ej bort virus och bakterier. Vill man få bort virus och
bakterier ur vattnet måste man tillsätta reningstillsatser i vattnet.
Copyright © 2013 S/Y Lady Ann