Länk till Search and Rescue contacts: SAR Contacts
Det finns många tänkbara katastrofsituationer som kan ske på en båt. De allvarligaste är:
Vi
försöker att inte avskräckas av dessa utan rustar oss så gott vi kan
genom att tänka igenom en handlingsplan för respektive situation och ta
med lämplig utrustning för att hantera det uppkomna läget. Har man tänkt
igenom varje nödsituation i förväg och gjort checklistor ökar chansen
att man handlar rätt när den eventuellt inträffar.
Kollision med annat fartyg, container, val eller grundstötning
Att
försöka minska risken för att detta inträffar är givetvis det första
steget. Radar, AIS, lanternor, en besättningsman ständigt på vakt, tuta
och ekolod med larm kan ju minska risken. En grundstötning kan ske den
bästa kapten. Ännu har vi faktiskt inte gått på grund, peppar peppar. Om
det ändå skulle ske, så har vi en långkölad båt som tål grundstötningar
bra. Om det ändå sker gäller det att snabbt kontrollera båten efter
allvarliga skador.
- Läckage? Se vattenläckage
- Skador på rigg? Se rigghaveri
- Rodret skadat? Se roderhaveri
- Propeller & propelleraxel skadade? Se motorhaveri
Man över bord
Att försöka minska risken för att detta inträffar är givetvis det första steget. Att någon faller överbord får ALDRIG
ske. Alla ombord ska ha sele med livlinor när de befinner sig på däck
eller i sittbrunn. Längs däck finns band som besättningen kan fästa sig i
och i sittbrunnen finns flera fästöglor. Över sprayhooden finns en båge
som man kan hålla stadigt i när man rör sig mellan däck och sittbrunn.
Är man själv på vakt nattetid, så väcker man den andra om man måste
lämna sittbrunnen. Om någon ändå faller överbord, så har vi har livbojar
med Dan-buoy, drivankare, reflexer, ljus och visselpipor som kan
slängas till den nödställde. Även Hansa-lina och Life-sling. MOB-knapp
ska tryckas in på GPS/plotter för att kunna hitta tillbaka till den
nödställda. Vår taktik för att få ombord en besättningsman som fallit
överbord är att i första hand få upp besättningsmannen via
badplattformen och badstegen som sticker långt ned i vattnet. Går inte
detta är andrahandsalternativet att använda storskotet och lyfta upp
besättningsmannen fäst i livsele/flytväst. Vi kan även skruva bort
mantåget någorlunda snabbt för att underlätta ombordlyftandet. Det
tredje alternativet är att ta något av fallen och fästa i
livsele/flytväst och vinscha upp den nödställda.
Sjukdom
Eftersom
Caroline är läkare kommer vi att ha med oss ett mindre apotek ombord
för de flesta tänkbara åkommor. Ombord kommer det att finnas en stor
uppsättning mediciner (loggboksförda), suturmateriel, förbandsmateriel
och undersökningsutrustning. För att komma i kontakt med andra läkare
har vi en satellittelefon. Se även länken Sjukvård ombord.
Rigghaveri
Att
försöka minska risken för att detta inträffar är givetvis det första
steget. Vi kommer att byta ut alla stag, vant och fall innan vi seglar
iväg. Under segling ska dagliga inspektioner göras för att upptäcka
eventuella fel i tid och undvika ett större haveri. Reservdelar såsom
extra vantskruvar, reservstag och reservvant finns med ombord,
reservfall finns. Innan starten i ARC blir även riggen inspekterad och
besiktigad. Vid ett rigghaveri kan vi behöva kapa löst hängande rigg.
Till detta har vi med en kraftig bultsax och bågfil med många extra
blad. Nödlösningen att kunna bygga ihop en nödrigg m.h.a. mastrester
samt bom.
Segelhaveri
Att försöka
minska risken för att detta inträffar är givetvis det första steget.
Inför resan har vi budgeterat för nya segel. Tanken är att vi
införskaffar seglen året innan vi seglar iväg för att provsegla dessa en
säsong. Efter säsongen lämnar vi in seglen för besiktning så att
eventuella brister i seglen kan åtgärdas. Ombord har vi med oss
reperationssatser, segelsytråd, nålar och segeltejp för att kunna
reparera trasiga segel under färd.
Hårt väder
Att
försöka minska risken för att råka ut för detta är givetvis det första
steget. Lyssna på väderleksrapporter från många olika källor. På längre
överfarter är det givetvis omöjligt att förutspå vädret. Råkar man ut
för hårt väder finns det olika sätt att hantera det. Beroende på vind
och vågstorlek kan man välja mellan att:
- Länsa med vind och sjö. Möjligen kan långa linor släpas efter båten för att minska farten. Även drivankare kan användas.
- Driva
för bara riggen. Båten lägger sig med sidan mot sjön. Inte så bra
teknik att använda när det är stora brytande vågor. Broach risk.
- Biliggning
för segel. Stormfocken skotad i lovart. Rodret surrat i en vinkel som
får båten att omväxlande lova och falla. Inte så bra teknik att använda
när det är stora brytande vågor. Broach risk.
… och bara härda ut tills det hårda vädret avtar.
Roderhaveri
Om
vi skulle råka utför ett roderhaveri, så har vi tre back up planer. Om
det endast skulle vara styrvajrarna som gått av så har vi en nödrorkult
ombord som kan kopplas direkt på hjärtstocken. Reservstyrvajrar finns
med ombord. Även autopiloten kan gå att styra med. Plan b är att det
vindroder vi ska montera, ett Hydrovane, även fungerar som nödroder.
Plan c innebär att vi har en styråra med ombord med ett fäste på
akterpulpiten som fungerar som nödstyrning. Har även läst om att man ska
kunna använda spirbommen släpandes i vattnet tillsammans med rep
kopplade till vinscharna för att kunna nödstyra båten.
Motorhaveri
Att
försöka minska risken för att detta inträffar är givetvis det första
steget. På en segelbåt är kanske inte ett motorhaveri att kalla en
nödsituation, men vi tar med den på listan iaf. Inför resan har vi
budgeterat för en motoröversyn. Med ombord ska vi ha en hel del
reservdelar, såsom filter, impellrar, startmotor, generator m.m. Se
länken Reservdelar för komplett reservdelslista. Haverar motorn ändå får vi lägga till med segel alternativt använda VHF för att ropa på hjälp.
Vattenbrist
Att
försöka minska risken för att detta inträffar är givetvis det första
steget. Ombord finns en vattentank som rymmer 300 liter vatten. På
atlantöverfarten kommer vi även att ha vatten i flaskor och dunkar,
tillräckligt (ransonering) med vatten för att klara oss om vattnet i
vattentanken skulle bli obrukligt. Se även länken Vatten.
Matbrist
Att
försöka minska risken för att detta inträffar är givetvis det första
steget. Vi kommer att ha många konserver med oss ombord samt mycket
torrvaror, kex och choklad. Skulle allt bli oätligt får vi hoppas på
fiskelyckan.
Vattenläckage
Att
försöka minska risken för att detta inträffar är givetvis det första
steget. Alla genomföringar har bytts ut eller kontrollerats ombord. Vid
varje genomföring sitter en tätplugg fäst i ett snöre. Genomföringarna
ska kontrolleras dagligen under atlantöverseglingen. Om ett
vattenläckage skulle uppstå har vi en automatisk länspump ombord samt 2
manuella. Stay afloat tätningsmassa och många hinkar samt öskar har vi
också. Även potatisar (okokta) är bra att få stopp på mindre
vattenläckage med. Vid ett större vattenläckage går det använda ett
mindre segel (t.ex. ankarseglet) och placera detta över det stora hålet i
båten från utsidan. Seglet fästs sedan på plats med snören. Detta
minskar läckaget väsentligt. Tanken är att vi ska sy upp en special
vattenläckage ”matta”
med speciella fästen, så att det blir lättare att täcka över hålet.
Från insidan kan man minska läckaget med t.ex. kuddar pressade mot hålet
som hålls på plats med en träskiva och en träplanka fästa inne i båten.
Elhaveri
Om
hela elsystemet skulle haverera, så har vi back up för de viktigaste
systemen ombord. Vi har batteridrivna handhållna GPS:er, batteridrivna
handhållna VHF:er, batteridrivna lanternor och vindroder ombord. Dvs vi
kan fortfarande navigera, kommunicera, synas och slipper handstyra på
havet.
Överge båten
Att överge
båten ska alltid vara det absolut sista alternativet man bör välja vid
en nödsituation. Båten klarar väldigt mkt mer än vad besättningen gör.
Därför är det oftast bäst att stanna ombord på båten. Om vi ändå bedömer
att vi ska överge båten och gå i livflotten har vi denna checklista för
att kontrollera att vi får med oss allt väsentligt, checklista.
Färdigpackade grab bags finns alltid tillhands för att snabbt kunna tas
med i livflotten tillsammans med vattendunkar på däck i närheten av
livflotten.
Brand ombord
En brand
ombord är inte önskvärt. Därför har vi tre stycken brandvarnare som är
ihopkopplade. Det finns även fem stycken barndsläckare och tre stycken
barndfiltar ombord.