Vårrustning

Helgen innan påsk påbörjades äntligen vårrustningen. Eftersom påsken såg ut att bli kall, så bottenmålade vi båten söndagen innan påsk då det var hela 9 grader varmt ute! Kapten åkte ned till yachten redan på lördagen för att förbereda, men upptäckte då att den gamla bottenfärgen hade släppt på flera ställen. Med en färgborttagningsskrapa lossnade tjocka lager av gammal färg (troligtvis ca 15 lager färg eftersom yachten epoxybehandlades 2002 ). Fanns bara en sak att göra, att renskrapa hela botten... INTE roligt men behövligt. Så hela lördagen och halva söndagen skrapdes bottenfärg loss från Lady Ann. Vid 15-tiden på söndagen var all gammal färg borta, botten slipad och avfettad. Vid 18-tiden var ny bottenfärg påmålad och kapten kunde åka hem med en rejäl träningsvärk i armarna.

IMG_0107JPG
Nymålad botten

Propellern polerades, fettades in (för att inte få påväxt) och en ny offeranod sattes på plats.

IMG_0092JPG
Nyfettad & nypolerad propeller samt ny offeranod.

I år blev det en ny fenderplanka. Den gamla var för tunn, vilket ledde till att fenderskydd och fendrar nöttes sönder när vi låg längsmed mot en stenkaj i Visby gästhamn för två år sedan. En tjockare fenderplanka medför att fendrarna, förhoppningsvist, inte nötts i framtiden.

IMG_0098JPG
Ny fenderplanka.

På skärtorsdagen åkte kapten ned till båten efter jobbet och målade på lite bättringfärg på vattenlinjen, slipade och lackade trälisten i taket vid ingångsluckan och kletade ut ny nåtmassa på ett ställe på teaklisten. Skönt att vara igång!

På långfredagen blev det polering av fribord, avtäckning och nedmontering av täckställning, montering av mantåg, radarstoplen restes och solcellerna hängdes på plats. All köksutrustning packades ihop för diskning hemma i Kaptensvillan.

IMG_0105JPG
Nypolerad S/Y Lady Ann

På påskafton högtryckstvättades halkmönstret på däck. Eftersom vattnet inte var påsatt på båtklubben fick det konkas ombord vattendunkar. Sprayhooden kom på plats, reperation av gelcoatskada, batteriservice, fett i toaventil, fett i roderpackbox och fett i propellerpackbox. För att få in lite fett i Volvo Pentas Black Jack propellerpackbox kan man använde ett sugrör. Fyll ena ändan med lite fett och kläm ihop och för sedan in sugröret i springan på propellerpackboxen. Kläm sedan ut fettet ur sugröret. Väldigt enkelt istället för att kladda med fett utanför packboxen.

to2jpg
Toaventilen infettad

IMG_0116JPG
Fett i VP Black Jack propellerpackbox m.h.a. ett sugrör.

Vi hann även med att byta ut några teakpluggar i teakdäcket.

IMG_0112JPG
Nya teakpluggar.

På påskdagen var det kallt. Nollgradigt hela dagen, så då passade kapten på att städa ur båten ordentligt med elvärmaren på inne i båten. Då blev det varmt och skönt! Dammsugning och våttorkning på alla ytor över och under durkarna. Även sittbrunnsfacket städades. Så nu är S/Y Lady Ann välstädad! Köksutrustningen kom sedan på plats igen efter att ha varit hemma för maskindiskning.

På annandagpåsk fyllde kapten bilen med mattor och madrasser och påbörjade packningen av yachten. Mitt på dagen hade temperaturen stigit något till ca 3-4 grader, så då polerades överbyggnaden samt radarantenn, gps-antenner och vindgeneratorn. Således är polerandet klart för i år! SKÖNT!!

Det var den påsken och det som finns kvar på att-göra-listan är mer packning av båt och en hel del mastjobb innan yachten sjösätts den 22/4. Mer om mastjobben kommer i nästa loggboksinlägg.

IMG_0121JPG
Yachten klar (nästan) för sjösättning!

Glad påsk! // Kapten