Tankrengöring
I lördags tvättade vi rent vattentanken och monterade de nya packningarna till manluckorna. Vattentanken var inte speciellt smutsig, men när vi ändå hade öppnat upp den torkade vi ur vattentanken med en vatten+klor-lösning.
Idag var det dags för att rengöra den stora dieseltanken. För att tömma ur dieseln ur tanken har vi köpt en dränkbardieselpump från ebay. Pumpen var grymt bra och på ca 10 minuter hade vi tömt dieseltanken och tankat upp hela släktens alla dieseldunkar. Den sista dieseln sög vi upp m.h.a oljebytarpumpen (vaccumpump). De sista ca 20l vi sög upp lämnade vi till återvinningen då vi antog att vatten, dieselbakterier och smuts troligen fanns längst ned i dieseltanken.
Länk till pump: http://www.ebay.com/itm/12V-Diesel-Fuel-Water-Pump-8500r-Silver-for-Car-Truck-Caravan-Marine-Boat-N2...
Dränkbarpump inhandlad på ebay.
Pumpen jobbar för fullt.
Vi monterade bort plattan där bränsleröret till värmen går ned i tanken. Som tur var var hålet under plattan tillräckligt stort för att vi skulle kunna få ned dieselpumpen.
Dieselpumpen nedsänkt i dieseltanken.
När vi inte fick upp mer diesel med oljebytarpumpen använde vi istället en grovdammsugare för att suga upp de sista mängden diesel+dieselgegg.
Oljebytarpump
Grovdammsugaren fick upp den sista dieseln + annat skräp ur dieseltanken.
När vi var klara med grovdammsugaren såg dieseltanken ut så här:
Dieseltanken efter grovstädning.
Kapten hade nog misstänkt att det skulle se värre ut än så här. Verkar som om dieseltillsatsen som vi häller i dieseltanken då och då samt mangnetfiltret gör någon nytta.
När vi inte fick ut något mer med grovdammsugaren använde vi istället en träpinne på vilken vi tejpade fast trasor och en "pensionärskrok" som vi nöp ihop en trasa på. Med dessa två försökte vi sedan att torka ur det sista dieselgegget ur dieseltanken. Hålet i dieseltanken är litet, så det är lite meckigt att försöka komma åt överallt i dieseltanken.
Specialverktyg för dieseltanksrengörning.
Lite dieselgegg från botten av dieseltanken som vi fick ut.
När vi var nöjda såg dieseltanken ut så här:
Rengjord dieseltank.
Nu inväntar vi vår inhandlade tankningstratt som ska filtrera bort vatten och smuts från dieseln. Nästa helg ska dieseln i dunkarna tillbaka in i dieseltanken genom tratten. Vi använder då en hävertpump för att tömma dieseln ur dunkarna istället för att tanka från dunkarna direkt. På så sätt kan vi låta bottensatsen i dunkarna vara kvar för att undvika att få med eventuellt uppsuget skräp och vatten som bör ligga i botten av dunkarna. Framöver är sedan tanken att alltid använda den inhandlade tratten vid tankning för att undvika att få vatten och skräp in i dieseltanken.

Hävertpump
Annat att rapportera är att kapten besökte båtmässan i fredags. En barnbok med marint tema och en stormtändare köptes. Sedan var det båttillbehörskataloghämtning som gällde.
Das war alles! Ny båtvecka, nya båtmöjligheter!
//Kapten
Idag var det dags för att rengöra den stora dieseltanken. För att tömma ur dieseln ur tanken har vi köpt en dränkbardieselpump från ebay. Pumpen var grymt bra och på ca 10 minuter hade vi tömt dieseltanken och tankat upp hela släktens alla dieseldunkar. Den sista dieseln sög vi upp m.h.a oljebytarpumpen (vaccumpump). De sista ca 20l vi sög upp lämnade vi till återvinningen då vi antog att vatten, dieselbakterier och smuts troligen fanns längst ned i dieseltanken.
Länk till pump: http://www.ebay.com/itm/12V-Diesel-Fuel-Water-Pump-8500r-Silver-for-Car-Truck-Caravan-Marine-Boat-N2...

Dränkbarpump inhandlad på ebay.

Pumpen jobbar för fullt.
Vi monterade bort plattan där bränsleröret till värmen går ned i tanken. Som tur var var hålet under plattan tillräckligt stort för att vi skulle kunna få ned dieselpumpen.

Dieselpumpen nedsänkt i dieseltanken.
När vi inte fick upp mer diesel med oljebytarpumpen använde vi istället en grovdammsugare för att suga upp de sista mängden diesel+dieselgegg.

Oljebytarpump

Grovdammsugaren fick upp den sista dieseln + annat skräp ur dieseltanken.
När vi var klara med grovdammsugaren såg dieseltanken ut så här:

Dieseltanken efter grovstädning.
Kapten hade nog misstänkt att det skulle se värre ut än så här. Verkar som om dieseltillsatsen som vi häller i dieseltanken då och då samt mangnetfiltret gör någon nytta.
När vi inte fick ut något mer med grovdammsugaren använde vi istället en träpinne på vilken vi tejpade fast trasor och en "pensionärskrok" som vi nöp ihop en trasa på. Med dessa två försökte vi sedan att torka ur det sista dieselgegget ur dieseltanken. Hålet i dieseltanken är litet, så det är lite meckigt att försöka komma åt överallt i dieseltanken.

Specialverktyg för dieseltanksrengörning.

Lite dieselgegg från botten av dieseltanken som vi fick ut.
När vi var nöjda såg dieseltanken ut så här:

Rengjord dieseltank.
Nu inväntar vi vår inhandlade tankningstratt som ska filtrera bort vatten och smuts från dieseln. Nästa helg ska dieseln i dunkarna tillbaka in i dieseltanken genom tratten. Vi använder då en hävertpump för att tömma dieseln ur dunkarna istället för att tanka från dunkarna direkt. På så sätt kan vi låta bottensatsen i dunkarna vara kvar för att undvika att få med eventuellt uppsuget skräp och vatten som bör ligga i botten av dunkarna. Framöver är sedan tanken att alltid använda den inhandlade tratten vid tankning för att undvika att få vatten och skräp in i dieseltanken.

Hävertpump
Annat att rapportera är att kapten besökte båtmässan i fredags. En barnbok med marint tema och en stormtändare köptes. Sedan var det båttillbehörskataloghämtning som gällde.
Das war alles! Ny båtvecka, nya båtmöjligheter!
//Kapten