Sista seglatsen för året

Helgen den 22-24 september var det dags för sista seglatsen för året. På agendan stod stängningshelg på VSSs klubbholme, Ekholmen. När vi hade lagt till ville Cabin crew ha sitt fredagsmys i akterruffen och såg Fångarna på fortet på sina paddor.

IMG_2877JPG
Fredagsmys i akterruffen

På lördag morgon var det dags för arbetsplikt. Vi drog upp jollar, y-bommar och bryggor, tog in bord, rensade och bar skräp till brasan. Även cabin crew drog sitt strå till stacken.

ekisjpg
Cabin crew bär grenar till brasan.

Dagen avslutades med middag i klubbhuset. Väldigt gott och väldigt trevligt! Kapten träffade även en gamal nattvaktskompis från TBK. Väldigt kul det med!

IMG_2883JPG
Yachten på Ekholmen.

IMG_2882JPG
Hamnen på Ekholmen.

Den 20:e september var kapten på Oceanseglarklubbens seminarie om satellitkommunikation. Joakim från IEC telecom berättade om de olika produkter som finns. Intressant och informativt! Summa sumarum för kapten: Eftersom vi seglar iväg 2020 kommer vi att vänta med inköp av satellitkommunikation in i det sista. Det kommer nya satellittelefoner med högre överföringshastighet under 2018-2019, så dumt att köpa något som är gamalt när vi avseglar.

IMG_2867JPG
Maritim satellitkommunikation

Värt att tänka på vid inköp är att det kan vara bra att en satellittelefon som man kan ta med sig i en livflotte i hårt och blött väder, dvs en telefon som tål vatten och som är enkel att få med sig snabbt. En vanlig Iphone som man kopplar till en Iridium Go är alltså inget vi kommer att satsa på. Hamnar vi i en nödsituation vill vi ha en satellittelefon som fungerar och som tål miljön. Dumt att vara dumsnål.

IMG_2868JPG
Många olika produkter.

I helgen tog vi hem seglen och la upp en säljannons på Blocket. Så om någon vill köpa segel är det bara att gå in på Blocket och slå till. Storseglet är sålt dock.

Förra veckan fick yachten ett nytt förstag monterat av Dog House Marine. Först fick rullprofilen skruvas bort och sedan återmonteras på det nya förstaget. Resten av den stående riggen lämnar vi in när vi mastat av. Den nya stående riggen monteras till våren.

Den löpande riggen ska även den bytas ut. Vi byter vajerfallen till linfall istället vilket innebär att vi även måste byta ut falltrissorna i masten. Övriga fall och trimlinor ska även de bytas ut till nya fräscha. Rodkicken ska monteras. Dvs det blir en del mastjobb i vår.

Vi planerar även att montera ett kuttserstag och vi har nu hittat en firma som säger sig kunna tillverka det däcksfäste vi vill ha. De ska återkomma med en offert.

I helgen monterade vi en IR-sensor till larmet i båten. Eftersom en segelbåt! blev stulen från vår båtklubb i somras känns det tryggare att ha ett larm monterat i båten som larmar via siren och sms & telefonsamtal om någon kommer in i båten eller om båten flyttar på sig utan att larmet har stängs av.

Vi har ett GeoSafe larm, men GeoSafe har ingen IR-sensor i sitt sortiment. Därför köpte vi en IR-sensor från det konkurrerande larmsystemet RedKnows istället. För att få det att fungera måste C-kontakten i IR-sensorn kopplas mot batteriets + och inte mot batteriets - som det står i IR-sensorns installationsanvisning. NC-kontakten i IR-sensorn ska kopplas mot INPUT2 i GeoSafe. Då fungerar det!

geojpg
GeoSafe larm

irjpg
IR-sensor till RedKnows

Skepp o'hoj

// Kapten