Hemmavatten

Efter långa etapper i flera dagar, så hade vi ju bestämt oss för att stanna i Kalmar en dag. Behövlig vila för både vuxna och barn, men dagen blev ändå fullspäckad av roligheter. Vi startade med ett besök på Kalmars äventyrsbad, där vi roade oss i både vattenruschkanan, bubbelpoolen och hopptornet. Albin klev återigen med bestämda steg upp till treans hopp och kastade sig ut. Malin trivdes bäst i bubbelpoolen där det var minst sagt varmt. Därefter tog vi oss an lite shopping. Bland annat behövde barnen nya vattenflaskor. Under längre seglingar, särskilt om det dessutom gungar, fungerar det väldigt bra med vattenflaskor till barnen. Det minskar risken för spill och är lättare att få i sig dricka jämfört med att servera i glas. Tidigare har de haft varsin flaska i plast, men när vi upptäckte mögel i Albins bestämde vi oss för byta till rostfritt. Vi har bra erfarenhet av Klean Kanteen och hittade sådana flaskor redan i den första affären vi besökte. Att det sedan var på 20% rabatt var förstås bonus. Lagom till att affärerna stängde mötte vi upp Carros kursare Karin som bor i Kalmar tillsammans med Olle och dottern Klara, 9 månader. Målet var lekplatsen vid ån som vi spanat in redan på morgonen på väg till badet. Just denna helg var det ett stort cykel-lopp i Kalmar och flera gator var avstängda. Innan vi fick korsa banan kom hela klungan svischande förbi. Vilken fart de hade! Och på kullerstenen dessutom. Lekplatsen var perfekt för Albin och Malin och vi vuxna fick en trevlig pratstund. I hamnen i Kalmar finns en liten Coop-butik, men med begränsat utbud. Därför brukar vi istället ta oss till handelsområdet Giraffen för att bunkra mat på Ica Maxi. Det är dock en ganska lång promenad dit och efter dagens program var ingen av oss sugen på utmaningen att ta oss dit med två barn, men bara en vagn. Klockan började också närma sig middagstid. Vi delade därför upp oss. Carro tog barnen till båten och Lasse tog shoppingvagnen ("Dramaten") och begav sig till Ica. Det som mest brådskade var blöjor till Malin. Efter några halvdana försök av oss under våren och i början av semestern till blöjavvänjning var det plötsligt Malin som tog befälet. I samma sekund som Lasse kom med ett nytt paket blöjor, bestämde hon sig för att gå på toaletten och har gjort så sen dess. Bra jobbat Malin!

Det blåste friskt under lördagen och fortsatte så under söndagen. Men eftersom vi skulle ha medvind, så följde vi planen och gav oss av mot Byxelkrok. Till en början var det lugnt i Kalmarsund, men efterhand blåste det upp ordentligt och när vi nådde Byxelkrok var vågorna riktigt höga. Då hade vi snittat 7 knop, härlig segling! Tilläggningen var en av de jobbigare vi gjort, med vind på 16m/s in från babord och vågor även i hamnen. Carro lyckades hoppa i land efter att vi krokat bojen, men båten drev snabbt ner och avstånden mellan bryggan och båten blev några meter. Två förbipasserande damer hjälpte till att dra och med förenade krafter lyckades vi slutligen nå lämpligt avstånd. Dock skulle vinden vara fortsatt stark under natten och för att känna oss extra säkra ville vi helst ha en extra boj i aktern. Som den tappre kapten han är hoppade därför Lasse i och simmade ut med en lina till en boj till. Nu kände vi oss hyfsat säkert förtöjda och lämnade båten för en tur i de små röda handelsbodarna och ett besök på Marinan Mat och Prat. Välförtjänt middag som avslutades i loungen framför EM-finalens andra halvlek. Förutom att maten är utsökt har Marinan Mat och Prat förstått hur man lockar dit barnfamiljer. I ena änden av restaurangen finns en barnhörna med ett litet hus, tågbana, spel och andra leksaker. Suveränt! Kvällen avslutades framför friidrotts-VM ombord på en gungande S/Y Lady Ann och Carro var till och med tvungen att ta en sjösjuketablett, trots att vi låg i hamn! Att ta med sig från denna dag var att Byxelkroks hamn inte lämpar sig för sydvästliga vindar!

Kapten simmar ut med en extra lina.

Cabin crew i Byxan.

Hamnen i Byxelkrork. Just denna dagen blåsigt och vågigt.

På måndagen blev det en kortare etapp på 17 sjömil till en naturhamn vid Lilla Vippholmen, norr om Kråkelund. Vi hittade en fin klippa med bra möjligheter till lek i land. Vanligtvis brukar man hålla lite avstånd i naturhamnar, även om många såklart vill få plats. Men här hade eftermiddagen inte ens hunnit gå över i kväll innan vi hade grannar på båda sidor, på fenderavstånd! Den ena hade dessutom sin jolle som låg och slog mot vårt fribord. Inte helt vad vi hade tänkt! Vår filosofi är att vi i naturhamnar håller avstånd och erbjuder andra båtar lite avskiljdhet, men där tänker vi båtägare uppenbarligen lite olika. Hela semestern har vi väntat på varmare vatten och tänkte att nu var det väl äntligen dags för ett dopp. Solen sken, men... termometern visade fortsatt 15 grader i vattnet. Suck. Vi tog dock mod till oss och det blev trots allt ett dopp och Carro gav sig också på hårtvätt. Brrr.... "Men imorgon då är det nog varmare" intalade vi oss förhoppningsvis. Trodde vi ja! När vi lagt till på en fin egen klippa norr om Västervik visade termometern istället på 14,4 grader! Nåja, det blev ändå ett dopp och Lasse stålsatte sig så pass att han tvättade hela vattenlinjen från vattnet, strongt! På kvällen lekte vi kurragömma bland klippor och snår, en härlig avslutning på en härlig dag.

Cabin boy Albin badar i det kalla vattnet.

Cabin girl Malin tog städtjänst istället för att bada.

Håvfångsten

Fin utsikt och helt ensamma!

Utlovat regn och grått väder under onsdagen, varför vi bestämde oss för en natt i Arkösunds gästhamn. Detta passade bra då vi hade lite extra tvätt ombord efter en liten olycka i Malins säng under färd. När Lasse var på väg till tvättstugan mötte han på bryggan ett något bekant ansikte som glatt hälsade. Det visade sig vara prins Daniel som lagt till med ett par vänner. Deras motorbåt låg mitt emot oss på bryggan och efter ett par timmar gav de sig av igen. Vi gissar att de ätit middag på en av de flera restauranger som finns i nära anslutning till hamnen. För vår del blev det dock middag ombord den här gången. Albin undrade lite besviket varför prinsen varken hade krona eller mantel.

Kapten tvättar upp olyckan i vår handtvättmaskin White Magic.

Sängkläder och kanin på tork.

Efter Arkösund har vi varit i ytterligare en naturhamn, Ringsön, som ligger strax norr om naturreservatet Stendörren. Även nu fick vi ligga "i fred" och eftermiddagen ägnades åt håvfiske, spöfiske, bad och lek. Nu hade vattentemperaturen stigit till 17,6 grader och i jämförelse så kändes det riktigt varmt, haha. Frukosten igår, fredag, intogs under sol i sittbrunnen och innan vi gav oss av passade vi på att ta ännu ett dopp, äntligen lite bad! För att bunkra inför de sista dagarna till sjöss tog vi oss med fin segling i 5-6 knop till Nynäshamn. Där blev det de vanliga gästhamnsaktiviterna; affärer, glass och lekplats. Det märks att det börjar närma sig slutet på semestrarna, för det fanns många tomma platser i gästhamnen. Dock var det härlig stämning i hamn och gott om besökare på de många uteserveringarna längs hamnen. Vi gjorde som vi brukar och köpte fisk och räkor i rökeriet och avnjöt ombord. Nåja, makaroner och köttbullar till barnen, favoriten om de får välja och de ska de väl få göra på semestern tycker vi.  Idag fortsätter vi norrut och nu är vi nästan i hemmavatten känns det som. Färden startade med att vi strax utanför Nynäs såg en säl på bara ett tiotal meters avstånd, kul! Barnen har i detta nu förberett en teater ombord, "Batman och Kanin". Vi har båda fått VIP-biljetter och sitter på första parkett, ska bli spännande. Recension följer i nästa inlägg. Det är varnat för regn och åska, men än så länge har vi inte fått på oss mer än några enstaka droppar. Återstår att se hur resten av helgen blir, men än ska vi inte hem har vi tänkt!

Stilla på Mysingen idag.

Teaterföreställning i båten. Batman och Kanin.