Det är inte lika kallt som det känns...

Efter Mariehamn fortsatte vi österut. Första stopp blev en naturhamn, Bänö, där vi lade oss på svaj.

S/Y Lady Ann på svaj i Bänö

Vi fick äntligen använda vår nya rostfria ankarkätting till ankarspelet.

Ny ankarkätting!

S/Y Point Loma lade sig mot land och efter lite SUP- och jolleturer tog vi fruktstund i vår båt, följt av grillning på deras klippa. Kvällen avslutades ombord på Point Loma och som vanligt skämde Helena bort oss, denna kväll med rabarberpaj, ett ljuvligt avslut på dagen!

b25fedd7-70f6-46ca-8d3b-01a0b8fdf68dJPG
Kapten Niklas på "fruktstund"

Grillning med master griller Niklas

När vi var tillbaka i båten och barnen skulle sova hörde vi plötsligt ett väldigt liv från aktern. Vi rusade ut och fann en väldigt blöt Pepsi på akterdäck. På något sätt hade han ramlat i, men också tagit sig upp helt på egen hand. Huvudet och framtassarna var torra så troligen hade han lyckats vända sig om i luften. Han ägnade resten av kvällen åt att slicka sig torr. Till besättningens stora lycka verkade det trötta ut honom ordentligt för denna natt fick vi sova helt ostörda, vilket annars inte varit fallet. Tyvärr höll det inte i sig kommande nätter även om han lugnat sig något.

Efter Bänö tog vi oss vidare till den sista hamnen i Ålands östra skärgård, vid gränsen till Finland. Vi hann med besök på den lilla ö-skolans skolgård, mjukglass på det lilla mysiga caféet, bastu och en grillmiddag, utan att ta ett enda kort dock... Champagne och ost fick avsluta Ålandsvistelsen och första semesterveckan.

I lördags seglade vi vidare till Jurmo, öarnas ö i Finland. Vi visste att det skulle bli starka vindar kommande dagar och laddade för att stanna några dagar. Men är det någon plats man gärna blir inblåst på så är det här. Niklas och Lasse (några gånger även Carro och Helena) fick agera hamnvakter mer än en gång och hjälpa båtar som fick problem både vid tilläggning och avfärd. Vi blev alltmer säkra i vårt beslut att inte ge oss av innan vindarna lagt sig. Dagarna fördrevs med promenader på ön, bad i havet (barnen), hopp i studsmattan som tillkommit i hamnområdet (barnen), fiske, fruktstunder och avkoppling i sittbrunnen med en och annan bok. I tisdags metade vi från bryggan och fick upp ett antal aborrar. De största valdes ut för rensning och grillning, medan övriga fick återgå i havet.

Mot badstranden

Bad

Pepsi spanar

Jurmos stenstränder

Cabin girl Malin poserar

Stå på händer kan hon!

Albin hade fiskelycka

0b4912a6-0861-4a67-8919-55a97f12c1b7JPG
Helena fick rensa fisken som barnen metade upp

Abborrarna grillades på kvällen

Grillsällskap

Jurmo-höna

I onsdags hade så vindarna avtagit och vi lämnade Jurmo för nästa favorit-ö (jo, man får ha hur många favoriter som helst säger Carro). Vi hade pratat oss varma om Björkö för familjen Hugosson och vi tror inte att de blev besvikna. Insjön bjöd på friska vindar men det avskräckte oss inte från bad och (nästan) samtliga i besättningarna hoppade från klippan. Efter ett par hopp kändes det nästan varmt i vattnet, man blev avkyld mellan hoppen och som Malin sa; "Det är inte lika kallt som det känns!".

Vi hade av några båtgrannar och på öns Instagram hört om ett café och lyckades hitta vägen dit. Tack för det! Det visade sig vara en riktigt liten pärla med frigående Shetlandsponnys, käpphästar för utlåning, hängmattor och ett brett utbud av fikabröd. Succé!

Ponny tar för sig av rabatterna

Fika på Björkö

Efter en och en halv vecka tillsammans kom så "sista kvällen med gänget". Dags för Point Loma att vända hemåt mot Stockholm och för oss att fortsätta österut mot Hangö och sedan Gotland. Kvällen avslutades hos oss och barnen passade på att ta ett sista gemensamt kvällsdopp. Tack för fantastiska dagar och kvällar fina familjen Hugosson!! Vi ses snart igen!

Sista fruktstunden

Groupie med alla i besättningarna

Glada cabin crews

Vi stannade ytterligare en dag på Björkö, mer bad som varvades med bokläsning innan vi igår seglade mot Örö.

Sista doppet i insjön

Cabin boy Albin på Björkö

Cabin girl Malin på Björkö

Hej då Björkö

Vi beskrev Örö här i bloggen även när vi senast var här 2019. Det är en finsk militär-ö där Lasses mamma Kaija tillbringade sina somrar som barn då en släktning tjänstgjorde som militär här. Det finns fina promenadstigar, gamla bunkrar, skyttegravar, kanoner och olika hus som användes av militären. Spännande för både stora och små.

S/Y Lady Ann på Örö

Kor på Örö

Skyttegrav

Bunker + besättning

Vid dagens promenad passerade vi den plats där vi sist överraskades av en huggorm på stigen och Lasse fällde omkull Malin i all hast. Den gången slutade det med att vi fick bära båda barnen resterande del av promenaden. Idag återskapade vi ögonblicket (men utan orm tack och lov) och kunde därefter fortsätta till fots alla fyra, skönt!

ORM!!!!!!

Shoppingfynd på Örö

Pepsi fick räkor till middag

Imorgon fortsätter vi mot Hangö, uppstigning i tid så vi hinner lägga ut innan avspark i VM-premiären. Tur vi är i Finland och ligger en timme före, match-start kl 8 istället för 7! Heja Sverige!