Här listar vi de projekt och modifieringar vi gör på S/Y Lady Ann.

Ihopfällbara cyklar

Vi har tagit över två ihopfällbara cyklar från kaptens föräldrar. Efter lite service (ventilbyten, slipning och lackning) blev de som nya, så nu har vi även cyklar ombord på S/Y Lady Ann.

Ny större Watski gummijolle

Vi har köpt en ny och större (3.2 m) gummijolle från Watski. Den nya gummijollen klarar en max belastning av 566 kg, så vi i besättningen kan gå upp i vikt utan att behöva oroa oss för gummijolleåkandet iaf. CE godkänd är den också (gummibåtar över 250 cm måste vara CE godkända). Gummijollen har en uppblåsbar V-köl vilket medför att max motorstorlek är hela 15 hk, så vår 5 hk Yamaha kan ersättas med en större motor om det behövs i framtiden. Vi är väldigt nöjda med den nya gummijollen! Hela familjen får plats utan problem (det fick vi inte i vår gamla mindre gummijolle) och pontonerna ligger högt ovanför vattenytan, så den är väldigt säker och stabil och åka på längre turer med.
Morfar Heikkis klocka i förpiken

Vi har monterat in kaptens morfars klocka i förpiken. Klockan har tidigare varit monterad i S/Y Svarte Rudolf och S/Y Katja, men fortsätter nu att ticka i S/Y Lady Ann. Bra att kunna se vad klockan är när man vaknar upp mitt i natten!

Vindkraftverk

Vi har installerat ett vindkraftverk, ett Rutland 1200 inklusive monteringsmast, extra stag, regulator och extern övervakningsskärm som vi beställt från Watski. Enligt tillverkaren ska det vara det tystaste vindkraftverket på marknaden och än så länge har det varit tyst. Via regulatorn och övervakningsskärmen kan vi stänga ned vindkraftverket. På regulatorn kan man även koppla upp till 240 W solcellspaneler, vilket vi gjort. Två solcellspaneler på vardera 80W sitter nu inkopplade på regulatorn tillsammans med vindkraftverket. Via övervakningsskärmen ser vi också precis hur många Watt och Ampere som vindkraftverket och solpanelerna ger för tillfället. På bilden längst ned går det inte in någon laddning till batterierna eftersom batterierna är fulladdade och har en spänning på 14.0V.

Bimini

Vi har beställt en bimini av Kapell & Sånt. Biminin består av tre bågar, där två fälls bakåt när man inte använder den. Den tredje bågen sitter fast monterad på säkerhetsbågen. Biminin sträcks bakåt med två band. Storskotet på HR352 begränsar hur mycket som biminin kan gå akterut. För att storskotet inte skada biminiduken när vi seglar har biminin i akterkant förstärks med pvc-duk. Nu kan besättningen få skugga och regnskydd även under segling! Vi är mycket nöjda med vår bimini!

Säkerhetsbåge över sprayhood

Vi har monterat en säkerhetsbåge över och längs med sprayhooden. Vi hade även en liknande på vår förra båt och den är väldigt behändigt att ha något stabilt att hålla i när man ska upp/ned till sittbrunnen. Tidigare höll vi i sprayhooden som inte är lika stabil. Nu slipper vi även smutsfläckar från fingrar och händer på sprayhooden!

Ny bränsleslang till dieseltankarna

De gamla bränsleslangarna var ej godkända för bränsle, utan endast för vatten. Vi pasade därför på att byta bränsleslangarna när vi rengjorde dieseltankarna. De nästan 40 år gamla slangarna var helt stela och inte alls böjliga längre. D.v.s. dags att byta! Nu sitter godkänd slang på plats, men det tog sin tid och lite svordomar...

Fjärrkontroll ankarspel

Vi har köpt en fjärrkontroll till ankarspelet. Mottagningsenheten kopplas lätt till ankarspelsrelät med två kablar, en för upp och en för ned. Samt + och -. Fjärrkontrollen är vattentät, men vi eftersom vi inte vet om den flyter fick den en flytkork hängd på sig. Fjärrkontrollen inköptes ny på Ebay för hela 86 kronor inkl frakt. Fjärrkontrollens mottagningsenhet kopplas på med en separat strömbrytare för säkerhets skull.

Dieseltanksrengöring

Eftersom vi aldrig har öppnat upp den stora dieseltanken i båten för att kontrollera hur det ser ut därinne, monterade vi bort luckan där värmarens bränslerör går ned i dieseltanken. All diesel sögs ut till dunkar. Det fanns lite dieselgegg i botten av tanken, men inte alls så mycket som vi hade trott att det skulle finnas efter 37 år. Sedan rengjordes dieseltanken m.h.a. dieselpump, oljesug, grovdammsugare och träpinne med fasttejpade trasor på. På bilden till vänster ovan syns vad som finns längst ned i en dieseltank. Bilden till höger ovan är resultatet efter rengöringen. Vi rengjorde även det mindre dieseltanken. Bilden nedan är en före efter jämförelse.

Tätningsmatta
Tanken med tätningsmattan är att kunna trä på den utifrån längs skrovet där ett hål har uppstått vid en grundstötning eller vid en kollision med t.ex. en container. PVC duken sugs in i hålet och stoppar på så vis vatteninträngningen. Med repen kan tätningsmattan flyttas och fixeras precis över hålet.  För att tillverka en tätningsmatta behöver man PVC-duk, rostfria ringar, rep (sjunkande), polyesterband, dubbelhäftande tejp, kapelltråd och en tyngd (vi använde oss av en gammal ankarsvirvel). Kostnaden för materialet gick på ca 600:-. Tejp, ankarsvirvel och kapelltråd hade vi sedan innan och ingår ej i totalsumman. Tätningsmattan är 1,5 m vid basen och höjden är 2m.

Skärm vid navigationsplats

För att slippa ha en laptop stående på navigationsbordet med risken att den kan falla ned på durken och gå sönder, har vi monterat en extern skärm till laptopen. Skärmen är placerad på skottet mellan navigationsbordet och salongssoffan.  Skärmen är monterad på ett svängbart väggfäste, vilket medför att vi kan vrida ut skärmen och på så sätt även se skärmen från sittbrunnen. Bra när man använder SeaClear- eller OpenCPN-kartprogram och vill se kartorna från sittbrunnen. Laptopen kan vi nu ha i säkert förvar i ett skåp, utan att riskera att den går sönder. Till laptopen har vi köpt en trådlös mus och ett trådlöst tangentbord för att kunna styra datorn från distans. Sedan tidigare har vi uttag för SeaTalk (logg-, lod-, position-, kompass-, vind-information m.m.) och AIS som kan kopplas till laptopen och få in denna information i de navigationsprogram vi använder. Nu blir det också lättare att underhålla hemsidan under färd!

Inverter 1500W/3000W (äkta sinus)

Sedan tidigare hade vi en 300W inverter monterad i båten. Den räcker inte till om vi vill använda slagborr, dammsugare eller andra kraftigare 220V apparater. Den har inte heller äkta sinusvåg utan endast en modifierad sinusvåg. Därför har vi nu installerat en inverter på1500W/3000W med äkta sinusvåg. Den inköptes via Ebay och skickades från Tyskland, stor prisskillnad mot att inhandla den i Sverige. Inverten installerades med 70 mm2 kabel från batterierna och avsäkrades med en 200A ANL säkring (i den svarta säkringstlådan uppe till höger på bilden). Till inverten finns även en fjärrkontroll (nere till höger på bilden) med vilken man kan slå på inverten utan att använda på-knappen på inverten inne i garderoben. Smidigt!

Hyllplan i garderober

Tidigare så staplade vi alla våra kläder i högar i garderoberna. Det blev jobbigt när man skulle ha något längst in i botten av garderoben. Därför valde vi att montera bort galgstängerna i bägge garderoberna och montera in hyllplan istället. Mallning med pappskivor som sedan användes för att kunna såga ut hyllplanen i teakplywood. Sedan monterades kantlisterna i teak och hyllplanen
lackerades med fem lager halvmatt lack. Hyllorna vilar på vitmålade lister som skruvats fast i skotten.

Lucklås

Ett krav i ARC är att man har en anordning som förhindrar att luckorna kan glida ur om båten slår runt. Denna har vi nu fixat m.h.a. två kabinhakar, gummisnöre och två öglefästen.

Akterruffsförvaring

Våra gamla förvaringsfickor från Vegan hittade vi nu en plats för, mot akterspegeln i akterruffen. Perfekt att förvara barnens kläder i.

Hylla på BB-sida i akterruff

I vår HR 352:a satt det ingen hylla på bb-sidan i akterruffen, dock har vi sett att andra HR 352:or har en bb-hylla monterad. Detta ville vi också ha, speciellt nu när cabin girl Malin vill ta med sig mer leksaker på seglatserna. Först måttade vi en hel del och sedan gjorde vi mallar i frigolit och papper. Vi gjorde bb-hyllan lite smalare än hyllan på sb-sidan, eftersom sängen på bb-sidan är smalare och vi ville ju att man fortfarande skulle kunna sova i sängen utan att slå i hyllan. Sen var det dags att hitta virke. Vår lokala bygghandel hade slutat att sälja teakplywood, så vi fick åka till båttillbehörsbutiken och inhandla 12 mm dubbelsidig teakplywood. Tyvärr var vi tvungna att köpa en hel stor skiva, så nu har vi teakplywood till många framtida projekt. Som hyllkant köpte vi en 12 cm bred teak-mittfisk. Nu kunde vi med hjälp av mallarna såga ut själva hyllprofilen ur teakplywoodskivan och måtta in den i båten. Efter detta fäste vi hyllkanten på hyllprofilen och lackade sju lager halvmatt lack. För att kunna fästa hyllan i båten sågade vi till två teakklossar som också lackades i sju lager. Den ena klossen plastades och skruvades fast mot akterspegeln och den andra skruvades fast i skottet mot garderoben. Sedan skruvade vi fast hyllan i dessa klossar. Nu sitter hyllan på plats och vi har fått ännu mer förvaringsutrymme i båten. Därav glad besättning, men gladast blev nog Malin!

Nytt rullfockskapell

Vi har investerat i ett nytt rullfockskapell från Boding.

Mastreflex

I masttoppen har vi fäst en orange och vit reflex för att synas bättre vid en nödsituation och för att lättare kunna hitta i båten i mörka naturhamnar. Även i dagsljus syns den orange färgen bra.

Mantågsrör och fler solcellspaneler

För att kunna montera de två nya 80W solcellspanelerna längs mantåget på styrbordssida och babordssida, beställde vi mantågsrör (se den högra bilden) av en svetsfirma. Mantågsrören fästs men en öglebult genom mantågsstöttan och i akterpulpiten med en bult. På mantågsrören kunde vi sedan montera solcellspanelrna med NOAs vinklingsbara solpanelsfästen. Totalt har vi nu 80+80+50+45 = 255 W i solpanelseffekt som laddar batterierna via två regularorer.

Nya mantåg

De gamla mantågsvajrarna var väldigt slitna och vi har nu bytt ut dessa. Vi passade även på att montera pelikanhakar på mantågsvajrarna, så att vi kan öppna upp mantåget vid behov.

Expansionskärl

Eftersom vår tryckvattenpump ofta har gått sönder har vi nu installerat ett expansionskärl efter tryckvattenpumpen. Expansionskärlet ska avlasta aoch spara på tryckvattenpumpen, så nu hoppas vi på färre pumpbyten. Expansionskärlet monterade vi i motorutrymmet. Det krävdes lite rörkopplingar och gängtejp för att få ihop det.

Kassaskåp

Nu kan vi låsa in passen i vårt tunga kassaskåp när vi är ute på promenad.

Ny elpanel

Mer elektronikutrustning krävde en extra elpanel som nu har installerats i yachten.

Vattenrening med kolfilter

Denna vattenrenare kopplas till en slang från en vattenpost iland. Vattnet leds då igenom ett kolfilter, som tar bort klorsmak och dåligt lukt från vattnet. Vattnet leds sedan ned i vattentanken ombord.

NASA batteriövervakning

NASA BM-1 batteriövervakningssystem är nu monterat i yachten. Det som tog längst tid under monteringen var kabeldragningen genom båten till batterierna i akterruffen. Det blev en hel del kabeldragande i båten eftersom all förbrukarjord måste dras till samma källa på en speciell shunt. Displayen placerade vi på skottet vid navigationsplatsen. Bakom skottet finns ett stort utrymme, så elinstallationer lämpar sig bra där.

AIS transponder

Vi har installerat en ny AIS transponder, en Amec Camino-108W. Tidigare hade vi en AIS receiver, vilken endast tog emot signaler från andra båtar. Denna sänder även S/Y Lady Anns information till andra båtar. Känns tryggare. Det var många kablar och NMEA kopplingar att få ihop mellan AIS, autopilot, plotter, PC-uttag, VHF-antenn, GPS-antenn och strömmatning. Bilden till höger visar kopplingsboxen där allt är sammankopplat. Eftersom autopiloten sänder NMEA på 4800 baud och AIS:en på 38400 baud till plottern (har endast en NMEA ingång) använde vi den inbyggda multiplexerfunktionen i AIS:en. Vi får då in både NMEA från autopilot och AIS på samma ingång på plottern. Denna AIS har även inbyggd WiFi, så vi får in AIS-data direkt i våra mobiltelefoner, iPads och datorer. Smidigt! På den vänstra bilden syns även en svart VHF-kabel + kontakt som inte är inkopplad i AIS:en. Denna kan används vid en nödstituation då den vanliga masttopps VHF-antennen inte går att använda. Vi kan då koppla in den stationära VHF:en eller den bärbara VHF:en direkt på AIS-VHF-antennen med denna koppling.

Lådlås

För att förhindra att kökslådorna åker ut när vi seglar har vi monterat lådlås på dem. Lådlåsen köpte vi från HR parts. Trädistanserna tillverkade vi själva. Dessa behövs för att låsdelen ska komma ut
lika långt som kökslådorna sticker ut, i vårt fall 7 mm.

Teakribbor vid navigationsplatsen

Tidigare satt det matta fäst på väggen vid navigationsplatsen. Inte så snyggt tyckte vi och bestämde oss för att montera teakribbor istället som det också finns på flera andra platser i båten. Vi började med att riva bort mattan och tvätta bort allt gammalt klister med aceton. Sedan sågade vi till små träbitar med samma tjocklek som de utstickande balkarna hade. Dessa träbitar plastade vi fast mot skrovet med glasfiberspackel. Träbitarna och skrovet målades sedan med vit färg i tre lager. Sedan måttade och sågade vi till teakribborna som sedan lackades med 5 lager matt lack hemma i verkstaden. Slutligen skruvades ribborna på plats. En stor utseendeförbättring tycker vi i besättningen!

Stuvfack bakom BB ryggstöd

Vi har monterat en teakplywoodskiva bakom BB ryggstöd.Vi kan nu utnyttja stuvutrymmet på ett bättre sätt och inga saker faller ut när vi fäller upp ryggstödet.

Skyddslåda för ankarspel i förpik

Tidigare var ankarspelet helt synligt i taket i förpiken. För att skydda små barnhänder och ankarspelet byggde vi en trälåda i teak som vi sedan monterade över ankarspelet. Nu lyser inte heller det vita ankarspelet i förpiken utan trälådan blir mer diskret och smällter in i den övriga träinredningen.

Motorrumshylla

Vi hade lite spillbitar kvar sedan vi snickrade ihop nya kartbord. Av dessa byggde vi en liten hylla som vi monterade inne i motorrummet. Där förvaras numera alla filter m.m. till motorn. Vi ska även montera ett bit mantågsnät över öppningen på hyllan, så att inte något faller ur hyllan när vi seglar och lutar mycket.

Myggnätslucka

Under varma sommardagar är det skönt att ha så mycket öppet som möjligt i båten. Tyvärr brukar det finnas myggor som gärna vill flyga in i båten. Därför byggde vi denna myggnätslucka.

Omplastat och ommålat ankarfack

Ankarkättingen hade nött igenom plasten i botten av ankarfacket, så att träet bakom var blottat. Vi lade på ny glasfibermatta och polyesterplast i 8 lager. Även den aktre hyllisten hade lossnat, vilken plastades fast igen. Den gamla vita färgen i ankarfacket hade lossnat och flagnat, så vi skrapade bort all gamal färg och målade sedan om med ny färg, grå Toplac. Blev bra och fräscht! Förhoppningsvist också lättare att hålla rent. På bilden längst till höger syns även vårt nya Delta 25 kgs ankare monterat.

Nya ankarspelskontakter

De gamla ankarspelskontakterna i plast hade blivit solblekta och såg väldigt trista och slitna ut. Vi investerade därför i nya ankarspelskontakter i rostfrittstål från Lewmar. De gamla hålen gick att återanvända, men vi var tvungna att borra ett nytt kabelhål genom däcket. Vi fick även sandpappra bort gammal sikaflextätning på teakdäcket från de gamla ankarspelskontakterna. Därför har teaken en annan nyans runt de nya ankarspelskontakterna. Detta kommer att blekna inom kort och få samma nyans som resten av teakdäcket. De nya ankarspelskontakterna ser väldigt mycket bättre ut tycker vi ombord!

Nya kartbord under sprayhood

Planen var att ta hem och slipa och lacka kartborden i sittbrunnen. Lacken hade börjat att krackelera och missfärgningar fanns under lacken.  Dock så upptäckte vi att missfärgningen berodde på att mahognyfaneren var så pass nedsliten att det inte skulle gå att slipa dem och få dem i fint skick igen. Bara att köpa ny teakplywood på sågen och åka hem och malla av de gamla kartborden. Kontursåga och slipa de gamla listerna som sitter runt kartborden. Sen åka ned till båten för att kontrollera att kartborden verkligen passade. På bilderna ovan syns de nya kartboden när de måttas in i båten. Nu återstår många lager lackning innan de är färdiga för tillbakamontering i båten. Även träbitarna som sitter framför kartborden har vi skruvat bort för slipning och lackning, på bilderna syns skruvarna där dessa träbitar brukar sitta.

Slipning och omlackning av trädetaljer i sittbrunn

Vi har slipat och lackat om det mesta i sittbrunnen. Ratten, bordet, mugghållaren, telefonhållaren, fjärrkontrollpanelen, ingångsramen, luckorna samt de två kartborden under sprayhooden.

Ny display i varvräknare

Timräknardisplayen slutade att fungera under sommarseglingen. Ibland dök det upp några korrupta siffror, men för det mesta visade den ingenting. Vi hittade en webbutik som sålde nya displayer och det var relativt lätt att byta. Så nu kan vi se motortimmarna igen, kul när man ska tanka och vill räkna på bränsleförbrukningen.

Soffdynor ny klädsel

Vi valde att klä om soffdynorna (samt navigationshörnskudden och iläggningskudden i förpiken) med ett blått sofftyg. Kanske dumt när man har två små barn ombord, men efter första seglatsen verkar de vara lätta att torka av. Omklädningen av dynorna utfördes av Stockholms mattlangett. Vi är jättenöjda och vi har nu en ruff som är lite mera i vår stil.

Solcell på radarstolpe och Dan buoy

Vi har monterat en 45W solcell på vår Scanstrut radarstolpe. Scanstrut säljer inga solcellsfästen, men vi köpte ett NOA solcellsfäste istället. Det fungerar bra om man lindar några varv tejp runt radarstolpen. Vi monterade även in en ny MaxPower solcellsregulator med MPPT-teknik som ska ladda batterierna bättre. På bilden ovan syns även vår Dan buoy som sitter fast i en av livbojarna.

Ny sprayhood

Den gamla sprayhooden hade gjort sitt, så vi beställde en ny från Österåkers kapellmakeri. Vi funderade först på att välja en blå sprayhood, men tillsist valde vi en i orginalfärg som även matchar sittbrunnskapellet. Snyggt och förhöjde hela intrycket av vår yacht!

Maststeg

Vi har monterat ihopfällbara maststeg på S/Y Lady Anns mast. Det är alltid något som brukar krångla uppe i masttoppen. Då är det skönt att kunna klättra upp i masten och åtgärda problemet. Maststegen har monterats med 0.5 m mellanrum på var sida om masten. De två maststegen som sitter högst upp sitter på samma höjd för att man ska kunna stå stadigt när man arbetar uppe vid masttoppen.

Måttsydda sittbrunnsdynor

Vi har beställt måttsydda sittbrunnsdynor. Det blev snyggt och de är sköna att sitta på.

Ommålning av de blå fälten

Vi har målat om de blå fälten på vår Hallberg Rassy. Även fältet som går runt sittbrunnen är ommålat. Först slipades den gamla färgen ned. Sedan tejpning och rengörning med aceton. Därefter målade vi två lager färg med roller. Epifanes nr 29, Hallberg Rassy blå, användes. Resultatetblev väldigt bra!

Polerad propeller

Propellern var övermålad med bottenfärg som polerades bort med borrmaskin med en roterande stålborste. Efter polering gneds propellern in med saltvattenbeständigt fett (förhindrar påväxt). Vi passade även på att byta offeranoden.

Nytt kylaggregat

När vi köpte båten satt det ett Supercool kylaggregat i kylboxen. Detta hade många år på nacken och drog mycket ström. Därför bytte vi ut det mot ett Isotherm Compact 2001 kylaggregat. Detta kylaggregat har en kompressor vilket Supercoolen inte hade. Vi får nu även ett frysfack för glass eller is till drinken. För att täcka över hålet från den gamla Supercoolen finns det en Isotherm-plugg att köpa. Pluggen syns på första bilden uppe till höger i kylboxen. För att fästa pluggen använde vi Sikaflex och vi fyllde även ut runt det gamla hålet med fogskum. Man kan skymta fogskumet ovanför Isotherm-pluggen. Kompressordelen monterades på skottet i sittbrunnsfacket under durken. Vi har även köpt till ett lock som monterades på isfacket inne i kylboxen. Tack vare det locket hoppas vi på att glass och is inte faller ur isfacket när vi seglar och lutar.

Ny pedistalkompass

Vi har bytt ut den gamla Sestrel pedistalkompassen till en Silva Pacific 125 pedistalkompass.

Nytt glas i däcksluckor

Samtliga däckluckor hade repiga glas. Vi bytte glas i de befintliga däcksluckorna. Resultatet blev efter lite om och men bra.

Nytt glas i fönster

Även fönstren hade repiga glas. Fönstren monterades bort och lämnades in till glasmästaren. Resultatet blev bra och vi har nu fönster som vi ser ut igenom och vi får även in mer ljus i ruffen.

Ommålning av vagga

Vaggan målades om med svart plåtfärg och märktes med båtnamn, medlemsnummer, båtklubb, båtmodell, och efternamn.

Sjövattenpump i pentry

Det fanns ingen pump för sjövatten när vi köpte båten. Därför monterade vi en ny pump för sjövatten brevid sötvattenpumpen. Vi hittade turligt nog en likadan Whalepump, så nu matchar de varandra.

Högtalare i sittbrunnen, GPS, VHF-högtalare


Vi har monterat två extra vattentäta högtalare som är kopplade till stereon, så nu kan vi även höra väderleksrapporterna ute i sittbrunnen. Vi har även spraymålat den gamla VHF-högtalaren vit samt monterat in en Garmin GPS 126.

TV monterad på SB skott

En 24" LCD TV med inbyggd digitalbox samt DVD-spelare har vi monterat på SB skott. TV:n sitter fäst i ett utdragbart och vinkelbart fäste (bild 2) vilket medför att vi kan vinkla TV:n så att man kan se på TV sittandes i soffan på motsatt sida. Bild 3 visar insidan av garderoben där antennkabeln och strömkabeln går ut till TV:n. I garderoben sitter det ett 12V uttag till TV:n.

Nya livbojar med båtnamn

Två nya livbojar med båtnamn och reflexer har monterats. På den ena ska ett livbojsljus och ett drivankare fästas och på den andra ska en Dan buoy(en lång pinne med lampa och flagga som flyter mha ett stort flöte) och ett drivankare fästas.

Nya gardiner

Caroline har sytt nya gardiner till alla fönster. Tyget är köpt i besättningens favorit tygaffär, Syskrinet i Borgholm.

Furuno Navtex, SSB-mottagare och släktklenods barometer i navigationshörnan

Vi bytte ut den medföljande Navtexen till vår gamla Furuno Navtex. Vi flushmonterade även vår SSB-mottagre (NASA HF3W receiver) och satte upp en idolbild på vår gamla yacht. En släktklenod pryder nu även navigationshörnan, en släkting var sjökapten och hans gamla barometer finns nu att beskåda i S/Y Lady Ann.

Vindrutetorkare

Det fanns ingen vindrutetorkare monterad när vi köpte båten. Det fanns dock kablar framdragna och hål i fönsterramen. Nu sitter en vindrutetrokare på plats.

Ny spis

Den gamla spisen fungerade, men vi ville ha en nyare spis och därför bytte vi upp oss till en SMEV Moonlight CU 433. Den har ugn och tre stycken brännare.

Gasolvarnare

Gasvarnaren sitter monterad nära durken eftersom vid ett eventuellt gasolläckage så sjunker gasolen till lägsta nivå i båten.

Rengörning av vattentank

Bilderna nedan visar hur det såg ut i vattentanken innan rengörning. Alger och mögelprickar! För att komma åt vattentanksluckorna var vi tvungna att skruva bort bordet i salongen.

Bilderna nedan visar hur det såg ut i vattentanken efter rengöring. Alger och mögel bortstädat! Vattentanken är indelad i flera olika skott vilket medför att det är väldigt svårt att komma åt och rengöra. Vi använde vanlig disksvamp och diskmedel. Där det var svårt att komma åt använde vi en diskborste och även en mopp. Slutligen torkade vi alla ytor med klorin utspätt med lite vatten.

I vår kommer vi även att använda desinfektionstabletter avsedda för vattentankar för att rensa ut det sista som kan finnas kvar i vattentanken. Dessa desinfektionstabletter kommer även att rengöra slangar m.m.