Vidgade vyer

Det blev ytterligare en dag i Simrishamn på grund av blåsten. Men vi var inte ensamma om att ligga kvar, överallt på bryggorna gick folk och diskuterade väder och eventuell avsegling, precis som det brukar vara vid kuling. Kapten fick bra tips av den danska båten brevid om bra hamnar i Danmark och fick även fota av deras danska hamnguide. Verkligen snällt! Förutom en hel del väderprat brukar inblåsning innebära klädtvätt, vilket det även gjorde denna gången. Inte bara för S/Y Lady Ann, kön var lång till gästhamnens enda tvättmaskin. Dock kan kostnaden för en maskin respektive en tumling diskuteras, 30kr st! (4 maskiner + 4 tumlingar = 240 kr då hade vi ändå betalat hamnavgift...)

Klädtorkning och pyssel i yachten.

Onsdagen ägnades till en början i båten med lek och pyssel. Därefter påbörjade vi en promenad, men när barnen visade sig vara uppenbart badsugna och övervägde ett nakendopp i det 16-gradiga vattnet i hamnen, tog vi istället en sväng till båten, plockade upp badkläder och promenerade bort till utomhusbadet. Till Albins förtjusning fanns det ett hopptorn och det tog inte många minuter innan han iskallt klättrade upp till tremeterssvikten och hoppade i. Malin var nöjd i småbarnsbassängen och vi fick en härlig eftermiddag trots fortsatt hård vind och mulet väder.

Havsutsikt på promenaden till utomhusbadet.

Malin på Simrishamns utomhusbad.

Så i torsdags kunde vi äntligen segla vidare mot Ystad. I hamn lyste solen och vi passade på att besöka sandstranden. Dock fortsatt kallt i vattnet så istället för bad byggde vi sandslott, men Albin tog sig självklart ett dopp, inget kan stoppa honom. Efter en tur på stan och mötte vi på kvällen upp Carros bror Krisse och hans fru Jenny som bor i närheten och åt middag tillsammans i närheten av hamnen. Endast några meter från en lekplats, perfekt!

Gränsen mellan mulet och fint väder var knivskarp.

Besättning klar för middag med morbror Krisse och Jenny.

Malin försöker charma morbror Krisse.

Längre västerut än Ystad har vi inte seglat tillsammans tidigare. För två år sedan gick vi istället söderut till Bornholm och Sassnitz. Fredagen började med solsken och relativt liten sjögång, trots hårda vindar under flera dagar. Spänningen ombord steg lite inför Falsterbo kanal, men slussarna var öppna så det blev väsentligen okomplicerat. Vi behövde endast vänta på broöppningen. Vi hade inte bestämt om vi skulle stanna i Falsterbo eller fortsätta till Dragör, men klockan var bara 14 när vi passerat kanalen och stämningen ombord var god varför vi bestämde oss för att forsätta. Ett klokt beslut visade det sig eftersom det dagen därpå, i lördags, åter blåste kuling och regnade.

Cabin crew hissar Danmarks gästflagga vid ankomsten till Dragör.

Öresundsbron synlig från gästhamnen.

"Vår" brygga i Dragörs gästhamn.

Planen var egentligen att ta oss vidare till Köpenhamn, men med tanke på att vi låg så tryggt i hamn i Dragör reviderade vi planen och tog istället bussen in till Köpenhamn, smidigt! Vi började med lunch och promenerade sedan Ströget ner till Tivoli. Det kom en hel del skurar och vi tog vår tillflykt till några affärer, bland annat en Lego-affär till barnens förtjusning. Lagom till att vi passerade entrén till Tivoli upphörde regnet och senare tittade till och med solen fram. Tiden flög fram medan vi roade oss i åkattraktionerna och barnen (och vi) stortrivdes. Det fanns många attraktioner som passade små barn och som vi vuxna också kunde uppskatta. Vid 21:30 var det fyra trötta svenskar som tog bussen tillbaka till Dragör.

Idolmöte i Köpenhamn.

Förfriskningar inne på Tivoli.

Carro + cabin crew i fritt fall.

Besättningen åker bergochdalbana.

Det ostabila vädret fortsatte idag och det har varit omväxlande skurar, åska och solsken. Under ett
av skyfallen passade vi på att äta lunch på rökeriet i hamnen, friterad rödspätta och remouladsås, gott och prisvärt. Utsikten mot Öresundsbron är vacker och Dragör en trevlig liten ort, så i efterhand är vi nöjda med att vi blev kvar här. Längs huvudgatan finns många trevliga butiker och restauranger. Inom gångavstånd finns även tre matbutiker med bra sortiment, så bunkring kan göras här vid behov. I hamnen finns också en kombinerad lekplats och utegym vilket fick avsluta vår vistelse här. Imorgon siktar vi på Malmö.

Lunch på Dragörs fiskrökeri i hamnen.

Lek på Dragörs lekplats.

Cabin crew promenerar längs huvudgatan i Dragör.