SEMESTER!!!!

I fredags var det så äntligen dags, SEMESTER! Sista veckan innan gick verkligen långsamt, men till sist var det dags att lätta ankar!

Första stopp blev Ekholmen, där vi hade bokat träff med familjen Hugosson-Molinsky, som vi träffade sist vi var på Ekholmen. Kärt återseende för både stora och små och lagom till att de lade till kom också solen fram.

Dagen efter bar det av mot Söderarm och Hummelskär. Vi lade till en kvart före avspark i bronsmatchen och kunde därefter se Sverige spela hem bronset. I pausen kylde vi ner oss med ett dopp, trots vattentemperaturen på endast 12,2 grader... brrr! Men skönt efteråt!

Malin uppklädd för lunch, i Furusundsleden

Albin nybadad

S/Y Lady Ann förtöjd i Söderarm

Malin och S/Y Lady Ann

Eftersom hård vind hade utlovats under söndagen startade vi tidigt på morgonen för att slippa hårda vindar över Ålands hav. Klockan 5.00 väckte Carro kapten och vi hissade segel med kurs mot Rödhamn.

Söderarms fyr i bakgrunden

Storseglet uppe

När vi närmade oss Åland var det dags för cabin boy att börja jobba. Den Åländska gästflaggan skulle upp. Vi var framme på Rödhamn redan vid tiotiden och fick därmed hela dagen till att avnjuta ön. Promenad bort till "Troll-stranden" och därefter fika i det lilla caféet där Lasse förra året fyndade en tysk hamnguide enligt devisen "en bok mot en annan". I år hade vi tyvärr inte någon bok till övers, så inga fynd den här gången. Barnen badade även här, vi vuxna tyckte det räckte med att se på. Såklart fann de också vänner på denna ö, och snart var RHSK (Rödhamns Hemliga SpionKlubb) startad. De satt på berget och spanade på båtarna som kom in medan föräldrarna då fick en läs-stund i sittbrunnen.

Gästflagga hissas

Besättningen på trollstranden

Cabin crew byggde eget troll

Albin spekulerar

Carro och kapten (Blue steel-pose)

Promenad tillbaka till yachten

På kvällen tog vi en kvällspromenad och medan Malin övade handstående tog Albin och Lasse en tur till det lilla museet som finns på ön. Nere vid hamnen pågår ett nybygge och vi fick reda på att det byggs för duschar, vilket i nuläget inte finns på ön. Tanken är att de ska drivas med solpaneler. Smart! Vi ser fram emot det, även om det ju dröjer några år innan vi kommer tillbaka och får se resultatet. I år fick vi istället nöja oss med en dusch i sittbrunnen, men det är inte fy skam det heller, så skönt att ha varmvatten ombord!

Idag vaknade vi till spöregn på däck så vi låg kvar i kojerna en stund till och njöt av första "riktiga" semesterdagen och av sovmorgon. När vi till slut tog tag i dagen kunde vi avnjuta färska frallor som levererats under morgonen (avlämnade tryggt och torrt under sprayhooden, tack för det!). Avfärd vid halv elva, och trots mulet väder och lite kalla vindar gjorde barnen oss sällskap ute i sittbrunnen. Det blev därmed en härlig etapp med gissningslekar och "önskemusik" i högtalarna, innan regnet kom tillbaka och Carro och barnen drog sig in till salongen.

Malin med ärvd flytväst (från Albin)

Albin och sin nya flytväst

I salongen blev det pyssel och ritning, som fortsatte även efter att vi ankrat i Bänöviken. Vi valde att lägga oss på svaj i skydd mot den utlovade nordanvinden (som vi dock inte märkt något av än så länge) och för att slippa våghalsiga tilläggningsförsök på glashala klippor. Carro var inte så sugen på att plurra i 14-gradigt vatten och ösregn.

Ankarspel med "snubberline" som avlastar ankarspelet. Ny kättingskrok monterad i år.

krokjpg
Wichard kättingkrok

På svaj i Bänö

Cabin girl "dukar fest"

Det blev en mysig kväll som kröntes av en utsökt middag, rökt lax, som vi inhandlat på Rödhamn innan avfärd. Imorgon fortsätter vi utforska den åländska/finländska skärgården. Vart beror lite på väder och vind, men några favoriter och en och annan ny ö står på agendan. På återseende!