Kiatorp och vidare

Den 13:e juli klockan 4.00 lämnade vi Visby för denna gången. Vi fick en fin segling hela vägen till Oskarshamn i 5-8 knop. (GPS:en hade dock loggat topfarten 11.2 knop!) Vågorna var ganska höga och det blåste som mest 14 m/s i byarna. Vi revade därför förseglet, men körde med hela storseglet. Eventuellt hade det nog varit bra att ta ett rev i storseglet, men men... Cabin crew tog sovmorgon, speciellt Malin som först kom ur sängen vid 9.30.

Cabin crew äter frukost, kex.

I Oskarshamn lämnade vi båten några dagar för att hälsa på Carros föräldrar på deras lantställe i Kiatorp. ProMarina som hade hand om hamnen tidigare finns ej längre kvar! Nu är det kommunen själva som har hand om hamnen och servicen har blivit mycket bättre och till en billigare hamnavgift! Dessutom är det 50% rabatt per dag om man inte bor i båten. Riktigt bra! Bra beslut Oskarshamn att ta över driften av gästhamnen igen!

Mormor Suzanne hämtade upp besättningen i hamnen och cabin crew var riktigt glada över att träffa mormor igen (det hade bara gått 1 vecka sedan de träffats senast). På landet sken solen och vi kunde ta semesterns första bad. 22 grader i Kiasjön, härligt! Grillmiddagar, lata stunder på verandan, blåbärsplockning och Fagerhult marknad hann vi också med. På marknaden fanns till vår stora glädje den karismatiske försäljaren av Nature Clean, världens bästa fläckborttagningsmedel. Vi bunkrade 4 flaskor direkt, bättre medel finns inte, särskilt inte när man har barn. (Obs, vi är ej sponsrade även om vi fick 20:- rabatt per flaska, tack snälla!). Som vanligt tog vi alldeles för få kort, men så är det på landet.

Blåbärsplockning i skogen i Kiatorp.

I tisdags fick vi skjuts tillbaka till yachten och vi lättade ankar mot Borgolm. Det hade blåst friska västliga vindar under några dagar, men så fort som vi kom ut på öppet vatten dog vinden och det blev bleke. Motorn fick jobba och vid 18.30-tiden lade vi till i Borgholm.

På morgonen dagen efter började kapten att montera vattentankspackningarna som hade levererats till Kiatorp. Durken och bordet behövdes först monteras bort, så cabin crew gick till lekparken så kapten kunde få fritt spelrum. Som en liten försäkring mot eventuella framtida dieselläckage har vi nu fäst oljeabsorptionsdukar på durken. Dock ska dieselkopplingen nu vara helt tät.

Oljeabsorptionsdukar fästa på durken.

Efter att vattentanken var klar och durk och bord var återmonterade tog hela besättningen en promenad upp till slottsruinen. Det var stekande sol och 23 grader, så glassen som intogs när vi nådde slottet var välförtjänt. Efter att ha utforskat slottets hålrum och torn stekte fortfarande solen,  så vi tog en tur till Borgholms badhus där det finns utomhuspool utan inträde. Svalkande! Klockan var över 18 när vi var åter i båten och då hade vi också hunnit med lite shopping och det obligatoriska besöket på Nisses fisk. Varmrökt lax och romsås i sittbrunnen fick avsluta en lång dag i Borgholm.

Riddar Albin till häst!

Albin och Malin tränar tornerspel.

Imorse ringde klockan redan 6 (skönt med semester) och vi satte av mot Kristianopel, en charmig liten fiskeby. Fortsatt bleke och därmed motorgång. När vi passerade Ölandsbron var det två barn som nervöst kikade upp mot bron och höll tummarna för att masten inte skulle slå i.
Vi var i hamn strax före 15 och upplevde att det var betydligt färre båtar i hamn än vanligt. Efter 9 timmar till havs var glassen i solskenet precis vad vi behövde och barnen aktiverade sig sedan en lång stund med lek och håvfiske, vilket behövs efter en dags stillasittande (nåja...) i båten.

Ölandsbron i sikte!

Cabin crew kollar om masten går under Ölandsbron. Puh, det gjorde den!

S/Y Lady Ann i Kristianopel

Cabin crew kanoniserar.

Cabin crew poserar.

Malin håvar.

Kapten och cabin boy håvar.

Kapten och Albin spanar ut över hafvet.

Idag använde vi för första gången den nya biminin under färd. Väldigt skönt att få skugga i hettan!

Bimini uppe under färd mot Kristianopel.

Idolbild på yachten tagen i Kristianopels hamn.