Favoritön Hanö och inblåsta i Simrishamn

Efter Kristianopel seglade vi vidare till Karlskrona. Vädret hade nu blivit sämre och det regnade hela dagen. I hamn blev det restaurangbesök på cabin crews favoritrestaurang McDonalds. Sedan full fart tillbaks till båten eftersom det var EM-fotboll på TV. Dock så fick vi inte in någon TV-signal utan fick ladda ned appar och teckna (1-månad gratis) abonnemang för att kunna se matchen.

Dagen efter lättade vi ankar och hissade segel med kurs mot vår favoritö Hanö. Vi hade bra vind hela vägen och seglade i 5-7 knop.

Segling mot Hanö i bra vind och soligt väder!

Land i sikte, Hanö!

Innanför hamnpiren fanns det många lediga platser vilket är ovanligt, så vi fick en bra plats längs med. Albin som var badsugen hoppade genast i och badade i det 16 gradiga vattnet... Brrr!!
Vi andra avvaktar premiärdoppet något...

Albin badar från badbryggan i det kalla vattnet.

Den 22 juli var det Hanödagen och fullt med aktiviteter. Bland annat var Sjöräddningssällskapet där och visade sina båtar. Vi hade tänkt att besöka restaurangen, men tyvärr hade kocken fått åka hem med kort varsel och det gick inte att äta där. Dagen efter packade vi picknickväskan och promenerade till Bönsäcken.

Bönsäcken på Hanö.

3/4-delar av besättningen. Fotograf: Den sista 1/4-delen (Albin)

Picknick i lä vid Bönsäcken.

Cabin boy Albin längst ut på Bönsäcken.

På vägen tillbaka till hamnen såg vi två av dovhjortarna som finns på Hanö.

Dovhjort tittar fram.

I hamnen finns en liten lekplats och i år fanns det även fotbollsmål, fotboll och ett kubbspel som vi använde. Carro och Malin vann...

Kubb med besättningen.

I tidigare loggboksinlägg har vi skrivit mer om vår favoritö Hanö. Finns att läsa här: Hanö och Hanö. Det var ju också här Lasse friade för två år sedan, tänk vad tiden går fort.

I måndags seglade vi vidare till Simrishamn. Här har vi legat inblåsta i två dagar. Det är klass 1-varning utfärdad (kuling) och vi ligger kvar tills imorgon. Då ska det bli bättre vindar enligt sjöväderprognosen. Tanken är att segla vidare till Ystad och sedan vidare mot Köpenhamn och Malmö. När vi lagt till i måndags fick vi besök ombord av Carros ST-kollega Jesper med familj. De har två döttrar som är precis lika gamla som Albin och Malin och de fyra fann varandra direkt och fördrev lätt ett par timmar ombord, mycket uppskattat besök.

För att fördriva de blåsiga dagarna här i Simrishamn var vi igår på bio och såg Dumma mej 3. Cabin crew var väldigt nöjda, men Malin hade liiite svårt att sitta still hela filmen. Annars har det blivit lite shopping, klädtvätt och besök i fiskaffären.

Torskavdelningen. Roligt, enligt kapten!

Cabin girl Malin på språng i Simrishamn.