6 veckor senare...

Nu är snart den sjätte och sista semesterveckan till ända och årets seglester närmar sig sitt slut. Förra veckan bjöd på ganska mycket sol och vi stannade en extra dag på Ringsön. Det blev jolleturer och en massa bad! På kvällen kom det en glassbåt och sålde glass till båtarna i viken, mycket uppskattat av cabin crew!

S/Y Lady Ann på svaj vid Ringsön

Glassleverans direkt till båten uppskattades!

Från Ringsön gick vi vidare till Nynäshamn. Middagen inhandlades (enligt traidition) på rökeriet i hamnen, och som vanligt blev det rökt lax och färska räkor, MUMS!!

Efter ett stop vid SXKs uthamn vid Stavsnäs, där vi badade vedeldad bastu, beslutade vi oss för att styra yachten in mot Stockholm och Wasahamnen. Cabin crew skulle få en sista sommaröverraskning, ett besök på Gröna Lund. Det var minst sagt populärt och vi spenderade över 10 timmar på nöjesfältet i blandade väderförhållanden. Mestadels sol men mitt på dagen kom en rejäl störtskur och kraftiga vindar. Som tur var sammanföll det med Tobbe Trollkarls show på Lilla Scenen och även det blev succé. Vi kan avslöja att det inte bara var barnen som fascinerades av hans konster, även de flesta föräldrar satt med gapande munnar och stora frågetecken över huvudena; "hur gick det där egentligen till??".

S/Y Lady Ann i Wasahamnen

Cabin crew i Kärlekstunneln

Tobbe trollkarl och cabin boy Albin

Kaxig cabin crew efter att ha åkt både Vilda musen och Kvasten!

Efter två dagar i Wasahamnen ville vi ut i skärgården igen och tillslut kom vi till Trälhavets Båtklubbs uthamn Kålö. Vi passade på att basta i den nyrenoverade bastun med flera dopp i det blå. Vattentemperaturen har senaste veckan krupit sakta nedåt, från cirka 20 till 16-17 grader, men det stoppar inte oss. Cabin crew har dessutom börjat att tycka mer och mer om att basta vilket resten av besättningen är glada för!

Inte många båtar ute i skärgården nu.

Igår tog vi oss närmare hemåt, och avslutar semestern där vi började den, på Ekholmen. Även här blev det igår bastubad men idag värmde solen så pass att det blev dopp utan föregående bastu. Vi tog också en sista tur med jollen och lyckades pricka in några rejält höga vågor, troligen från en av Vaxholmsbåtarna. En av vågorna slog rejält emot fören och sköljde över både Albin och Carro, så det blev en kort tur den här gången...

Bastun på Ekholmen

Albin kontrollerar bojen

Malin bakar blåbärspaj

C5A10C8E-9D19-4F46-A0A4-A1B96B1B8A55JPG
Besättningen mumsar blåbärspaj

6 veckors seglingssemester (seglester) är nu över. Vi har hunnit med mycket och är väldigt nöjda med årets segling. Som sig bör kommer besättningens topp- och botten-listor i ett senare loggboksinlägg!

Nu ser vi fram emot nästa sommar då vi lättar ankar och seglar iväg på långsegling! Det är bara 9 månader kvar tills vår långsegling som startar den 11:e juni (exakt 300 dagar kvar imorgon), så vi börjar närma oss med stormsteg. Fem år har gått sedan vi bestämde oss för att ta ett seglings-sabbatsår och vi har följt både vår sparplan och vår båtutrustningsplan (än så länge). Nu är det bara att ösa på med det sista och spara ihop de sista slantarna :)

Vi har en del saker kvar på att-göra-listan, mest praktiska saker som att hyra ut huset, införskaffa skolmaterial, skeppsapotek, ARC-utrustning, reseförsäkringar, båtförsäkring, inhandla cruising guides, inhandla reservdelar m.m. Båten är i princip färdigutrustad (fotpumpar för vatten och satellittelefon ska monteras), men lite höstjobb som att lacka trädetaljer och rengöra dieseltankarna står också på listan, vilket vi vill göra i förebyggande syfte.

Men nu ska vi först krypa ner i kojerna för sista gången den här semestern, vaggas till sömns och tacka S/Y Lady Ann för sex underbara veckor till havs.